Senzor de debit de aer în masă: ce face și care sunt defecțiunile sale?

Mass flow sensor
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Senzorul de masă de aer măsoară aerul care curge prin galeria de admisie în motorul cu ardere. De obicei, poate fi găsit în galeria de admisie, în spatele filtrului de aer și în fața supapei de accelerație.

Dacă senzorul măsoară presiunea aerului în galeria de admisie, aceasta este indicată prin abrevierea MAP de la presiunea aerului în galerie. Pe de altă parte, dacă măsoară masa aerului consumat, se notează prin abrevierea MAF de la fluxul de aer în masă.

Conţinut

1. HARTĂ: Presiunea aerului în galerie

MAP monitorizează presiunea din galeria de admisie, care fluctuează în funcție de sarcina motorului. Pe baza acestei măsurători, oferă informații unității de comandă a motorului, care reglează doza de combustibil pentru cea mai bună ardere posibilă.

Problema de precizie apare dacă presiunea sau temperatura aerului se modifică. Prin urmare, se utilizează un al doilea senzor MAP sau o combinație de senzor MAP și MAF.

2. MAF: flux de aer în masă

Spre deosebire de senzorul MAP, senzorul MAF măsoară cantitatea și, astfel, masa de aer consumată. Este mai puțin rezistent la deteriorare decât un senzor MAP, dar are câteva avantaje, cum ar fi:

  • măsurarea precisă a greutății, a cantității de aer
  • o modificare a presiunii aerului nu va provoca o măsurare eronată
  • reacția rapidă a senzorului la modificarea debitului de aer
  • o modificare a temperaturii aerului nu va provoca o măsurare eronată măsurare
  • exercită o rezistență foarte mică la fluxul de aer

Cele mai frecvent utilizate contoare de masă de aer:

1. Măsurarea cantității de aer folosind un fir încălzit

Este un fir prin care trece un curent electric. Îl încălzește la o temperatură constantă, care este de obicei mai mare (aproximativ 100 de grade Celsius) decât temperatura aerului de admisie. Dacă motorul atrage mai puțin sau mai mult aer, se schimbă și temperatura firului.

Acest debitmetru de aer poate reacționa foarte rapid la modificarea debitului de aer din galeria de admisie. Cu toate acestea, este foarte susceptibil la contaminarea firului încălzit, astfel încât se încălzește până la 1000 de grade Celsius timp de o secundă de fiecare dată când motorul este oprit. Dacă firul este deteriorat, unitatea de comandă comută motorul în modul de urgență.

2. Măsurarea cantității de aer cu un strat încălzit

Funcționează pe un principiu similar cu senzorul anterior, dar în locul unui fir se folosește un strat încălzit, care este încălzit la o temperatură cu 120 până la 180 de grade mai mare decât temperatura aerului de admisie. Aerul de admisie trece prin senzorul de cantitate de aer și astfel afectează temperatura stratului încălzit.

Canalul de bypass este astfel modelat încât să limiteze numărul de impurități care cad pe elementele de măsurare. Prin urmare, nu necesită curățare repetată prin încălzire scurtă, ca în cazul unui fir încălzit, ceea ce înseamnă că este mai rezistent la deteriorare.

Cele mai frecvente cauze ale defectării senzorului de debit de masă:

Cele mai frecvente cauze ale defectării senzorului de debit de masă apar din cauza contaminării filtrului de aer.

Cu toate acestea, un senzor de debit masic deteriorat sau excesiv de poluat poate continua să funcționeze. Deși schimbările în funcționarea motorului sunt semnificative, chiar și un neprofesionist le va observa.

Cele mai frecvente simptome ale deteriorării senzorului de flux de masă includ următoarele:

  • porniri dificile ale motorului
  • turație mare sau mică de ralanti a motorului
  • motorul funcționează neuniform
  • smucituri la accelerare
  • oprirea motorului
  • fum crescut

Concluzie

O defecțiune a senzorului de debit de masă se poate indica sau nu printr-o lumină de avertizare a motorului aprinsă. Dacă senzorul de debit de masă este doar murdar, această problemă poate fi rezolvată prin simpla curățare a senzorului.

Ar trebui să aveți grijă să nu deteriorați senzorul atunci când curățați. Totuși, dacă senzorul de debit de masă este deteriorat, cea mai bună soluție este înlocuirea acestuia, care poate nu este cea mai ieftină, dar este foarte simplă.