Standardele europene de emisii: care este scopul lor?

EÚ - Brexit
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Standardele europene de emisii au început să fie introduse în 1992 pentru toate mașinile noi pentru a îmbunătăți calitatea aerului. La momentul publicării, toate mașinile noi vândute în Uniunea Europeană trebuie să respecte standardul de emisii Euro 6.

Cel mai recent, însă, se negociază forma finală a noului standard de emisii Euro 7, care ar trebui să se aplice în vara anului 2025. Ce va însemna acest lucru, ce reprezintă celelalte standarde Euro de emisii și ce se aplică motoarelor diesel și pe benzină ?

Conţinut

Potrivit UE, emisiile de eșapament ale vehiculelor se numără printre principalele surse de poluare și deteriorarea calității aerului din Europa. Reglementările stabilesc limite acceptabile pentru emisiile de evacuare de la vehiculele vândute în statele membre UE și SEE (Spațiul Economic European) și sunt concepute pentru a deveni din ce în ce mai stricte în timp.

Standarde europene de emisii euro pentru reducerea substanțelor nocive

  • Oxizii de azot (NOx) – sunt nocivi pentru sanatate; atacă plămânii și mucoasele. Ele se formează în motor în timpul arderii.
  • Monoxid de carbon (CO) - este un gaz incolor, insipid și inodor mai ușor decât aerul. Este neiritant, dar extrem de otrăvitor, se leagă de hemoglobină și astfel împiedică transferul de oxigen de la plămâni la țesuturi.
  • Hidrocarburi (HC) – conțin în principal hidrocarburi cancerigene (care cauzează cancer), aldehide otrăvitoare și alcani și alchene neotrăvitoare.
  • Particule (PM) – particule minuscule în stare solidă dispersate în aer, atât de mici încât pot fi transportate de aer. Concentrația lor crescută provoacă probleme de sănătate, cum ar fi boli inflamatorii pulmonare, boli respiratorii și boli pulmonare cronice care nu pot fi vindecate.

„Este nevoie de 50 de mașini noi astăzi pentru a produce aceeași cantitate de emisii nocive ca o mașină construită în anii 1970.”

Cifrele arată, de asemenea, o scădere drastică a substanțelor nocive

  • Monoxid de carbon (CO): a scăzut cu 63% la motorul pe benzină și cu 82% la motorul diesel din 1993
  • Hidrocarburi (HC): din 2001, cantitatea acestora a scăzut cu 50% la motoarele pe benzină
  • Azot oxizi (NOx): a scăzut cu 84% din 2001
  • Particule (PM): a scăzut cu 96% la motoarele diesel din 1993

Deoarece motoarele pe benzină și diesel produc emisii diferite, acestea sunt, de asemenea, supuse unor standarde diferite. De exemplu, motoarele diesel produc mai multe particule și funingine, ceea ce a dus la introducerea filtrului de particule diesel (DPF/FAP).

Cu toate acestea, emisiile din transportul rutier nu au fost reduse atât de mult pe cât se aștepta UE. Emisiile sunt măsurate în condiții artificiale care nu au nimic de-a face cu condițiile reale de condus, așa că, deși valorile din tabel au fost de acord, cele reale au fost undeva complet nerezolvate.

Un tabel întocmit de Comisia Europeană enumeră categoriile euro care se aplică modelelor de vehicule noi omologate după o anumită dată. Orice vehicul vândut în termen de un an de la data de mai jos trebuie să respecte standardul relevant.

Standard de emisii

Aprobat de la data

Euro 1

Iulie 1992

Euro 2

Ianuarie 1996

Euro 3

Ianuarie 2000

Euro 4

ianuarie 2005

5 euro

Septembrie 2009

6 euro

Septembrie 2014

Standard de emisii Euro 1

Primul standard pan-european de emisii, Euro 1, a fost introdus în iulie 1992. De atunci, toate vehiculele noi au trebuit să fie echipate cu un convertor catalitic și pre-setate pentru ulei fără plumb.

Limitele de emisie Euro 1 pentru benzină:

CO

2,72 g/km

HC + NOx

0,97 g/km

Limite de emisii Euro 1 pentru motorină:

CO

2,72 g/km

HC + NOx

0,97 g/km

PM

0,14 g/km

Standard de emisii Euro 2

Standardul de emisii Euro 2 a fost aprobat la 1 ianuarie 1996. Acest standard a redus monoxidul de carbon și limita combinată pentru hidrocarburi și oxizi de azot.

Limitele de emisie Euro 2 pentru benzină:

CO

2,2 g/km

HC + NOx

0,5 g/km

Limite de emisii Euro 2 pentru motorină:

CO

1 g/km

HC + NOx

0,7 g/km

PM

0,08 g/km

Standard de emisii Euro 3

Standardul de emisii Euro 3 a fost aprobat la 1 ianuarie 2000 și a împărțit limitele de hidrocarburi și oxizi de azot, dar a adăugat și o limită specială pentru oxizi de azot.

Limitele de emisie Euro 3 pentru benzină:

CO

2,3 g/km

HC

0,20 g/km

NOx

0,15 g/km

Limite de emisii Euro 3 pentru motorină:

CO

0,64 g/km

HC + NOx

0,56 g/km

NOx

0,50 g/km

PM

0, 05 g/km

Standard de emisii Euro 4

A fost introdus la 1 ianuarie 2005.

Limitele de emisie Euro 4 pentru benzină:

CO

1,0 g/km

HC

0,10 g/km

NOx

0,08 g/km

Limite de emisii Euro 4 pentru motorină:

CO

0,50 g/km

HC + NOx

0,30 g/km

NOx

0,25 g/km

PM

0,025 g /km

Standard de emisii Euro 5

A fost aprobat la 1 septembrie 2009. Vestea cea mare cu Euro 5 a fost introducerea filtrelor de particule (DPF/FAP) pentru toate vehiculele diesel noi.

Limite de emisie Euro 5 pentru benzină:

CO

1,0 g/km

HC

0,10 g/km

NOx

0,06 g/km

PM

0,005 g/km

Limite de emisii Euro 5 pentru motorină:

CO

0,50 g/km

HC + NOx

0,23 g/km

NOx

0,18 g/km

PM

0,005 g /km

Standard de emisii Euro 6

Standardul de emisii Euro 6 a fost aprobat la 1 septembrie 2014. Al șaselea standard de emisii Euro se concentrează pe motorina NOx, în principal datorită rezultatelor studiilor care leagă aceste emisii de probleme respiratorii.

Pentru a îndeplini noile obiective, unii producători au introdus o reducere catalitică selectivă în mașini, în care AdBlue este injectat în evacuarea motorului diesel.

Limite de emisie Euro 6 pentru benzină:

CO

1,0 g/km

HC

0,10 g/km

NOx

0,06 g/km

PM

0,005 g/km

Limite de emisii Euro 6 pentru motorină:

CO

0,50 g/km

HC + NOx

0,17 g/km

NOx

0,08 g/km

PM

0,005 g /km

Emisiile de la vehicule au scăzut într-adevăr, dar nu atât de mult cât arată tabelele, motiv pentru care UE introduce o procedură diferită de măsurare a emisiilor de la 1 septembrie 2017. În comparație cu trecutul, când măsurătorile de laborator erau bune, va fi acum. Măsurați emisiile în timpul scenariilor reale de conducere, care ar trebui să reflecte mai bine emisiile reale ale vehiculului.

Standard de emisii Euro 7

Standardul de emisii Euro 7 ar trebui introdus în iulie 2025, dar forma finală a acestui standard este încă în curs de negociere. Va fi cel mai strict standard. Deși modificările față de standardul Euro 6 anterior nu sunt prea drastice când se uită doar la tabele, Uniunea Europeană va cere ca aceste standarde să se aplice în funcționare reală.

Aceasta înseamnă chiar și drumuri scurte, conducere pe vreme înghețată sau cu o sarcină pe acoperiș sau cu o remorcă cuplată. Până acum, mașinile trebuiau să respecte limitele în condiții de laborator, așa că aceasta este o schimbare uriașă.

Pentru a înrăutăți lucrurile, mașinile de pasageri ar trebui să poată îndeplini emisiile garantate de producător timp de zece ani și cel puțin 200 de mii de kilometri (sau 125 de mii de mile). În cazul camioanelor, această limită este stabilită la cincisprezece ani și cel puțin 875 de mii de kilometri (sau 550 de mii de mile).

Standardul de emisii Euro 7 ar fi ultimul cui în sicriu?

Mai mulți producători de automobile au o atitudine negativă față de standardul de emisii Euro 7. Potrivit multora, creșterea prețului autoturismelor este inevitabilă sub acest standard. Ar însemna, printre altele, o limitare a producției, sfârșitul vehiculelor disponibile sau chiar sfârșitul unor fabrici auto din Uniunea Europeană.