Supapa EGR: Ce se întâmplă dacă nu funcționează corect?

Clogged EGR valve
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Sarcina supapei EGR (Recircularea gazelor de eșapament) este să returneze o parte din gazele de eșapament înapoi în camera de ardere.

Acest articol va face lumină asupra supapei EGR, cum funcționează și ce probleme puteți întâmpina atunci când această componentă nu funcționează corect.

Conţinut

Funcția supapei EGR

Supapa EGR deschide și închide conexiunea dintre conductele de admisie și evacuare. Când supapa este deschisă, o anumită cantitate de gaz de eșapament intră în galeria de admisie și se amestecă cu amestecul de combustibil nou sosit în cilindru.

Amestecarea gazelor de eșapament cu amestecul de combustibil va face ca proporția de oxigen din camera de ardere să fie mai mică. Din punct de vedere al performanței, acest lucru este nedorit, dar va provoca o scădere a temperaturii de ardere, ceea ce duce la o formare mai scăzută de oxizi de azot. Temperaturile ridicate și excesul de aer cresc producția de oxizi de azot în gazele de eșapament.

Pur și simplu, o parte din gazul de evacuare trece prin procesul de ardere de două ori. Ceea ce a ars deja o dată nu se va arde din nou, rezultând o cantitate mai mică de oxigen pentru ardere. O cantitate mai mica de oxigen face posibila arderea mai putin combustibil si astfel sa se obtina o temperatura de ardere mai scazuta la care formarea oxizilor de azot este mai mica.

Supapa EGR este utilizată atât de motoarele pe benzină, cât și de motoarele diesel. La motoarele pe benzină, recircularea gazelor de eșapament variază între 10-20% din volumul amestecului de admisie în cilindru. La motoarele diesel, recircularea gazelor de eșapament variază între 15-25%.

Dezavantajul utilizării supapei EGR

O proporție mare de gaze de evacuare recirculate reduce performanța motorului (mai puțin aer, mai puțin combustibil, temperaturi de ardere mai scăzute = mai puțin lucru mecanic). Conducta de admisie este înfundată treptat cu particule solide din gazele de evacuare, limitând semnificativ volumul de aer aspirat în cilindri.

Cantitatea de gaze de evacuare recirculate este determinată în funcție de cantitatea de aer admisă, turația motorului și cantitatea de combustibil injectată. Cu toate acestea, recircularea gazelor de eșapament este activă numai la temperaturi ale motorului peste 50°C.

La turații mai mari de 3000 rpm, supapa EGR este inactivă și astfel nu are loc recircularea gazelor de eșapament. Cu toate acestea, odată cu apariția standardelor Euro mai stricte privind emisiile, au început să fie promovate sistemele de supape EGR cu două circuite care funcționează în toate ciclurile motorului.

Sistem de recirculare a gazelor de eșapament cu două bucle

Motoarele moderne care trebuie să îndeplinească standarde stricte de emisie utilizează un sistem de recirculare a gazelor de eșapament cu două bucle, compus dintr-un sistem de retur a gazelor de eșapament de înaltă și joasă presiune.

1. Sistem de recirculare a gazelor de eșapament de înaltă presiune

Cu acest sistem, gazele de evacuare sunt preluate direct din galeria de evacuare și sunt conduse către galeria de admisie fără răcire. Gazele fierbinți de evacuare se amestecă cu aerul care curge prin galeria de admisie și se încălzesc.

Rezultatul acestui sistem este o încălzire mai rapidă a convertorului catalitic și a filtrului de particule diesel, care sunt mai rapide și mai gata de funcționare. Cu toate acestea, sistemul de înaltă presiune este activ doar când motorul este rece.

2. Sistem de retur a gazelor de eșapament de joasă presiune

Acest sistem colectează gazele de evacuare după filtrul de particule, ceea ce înseamnă că sunt fără funingine. Gazele de evacuare sunt, prin urmare, mai curate; astfel, uzura motorului și înfundarea conductei de admisie cu carbon sunt reduse semnificativ.

În plus, gazele de eșapament sunt răcite de un răcitor de gaze de eșapament înainte de a reveni în galeria de admisie. Sistemul de joasă presiune funcționează când sistemul de înaltă presiune este dezactivat.

Supapa EGR înfundată

Gazele de eșapament recirculate utilizând sistemul de supapă EGR cu un singur circuit revin în galeria de admisie fără a trece prin filtrul de particule diesel sau convertizorul catalitic.

Cu toate acestea, astfel de gaze de eșapament necurățate înfundă rapid supapa EGR și conducta de admisie cu carbon. Același caz apare dacă motorul arde combustibil de calitate scăzută sau este deteriorat și arde amestecul de combustibil și uleiul de motor.

Rezultatul unei galerii de admisie înfundate și al supapei EGR este:

  • Trebuituri ale motorului în timpul accelerării
  • Fum excesiv din evacuare
  • Înfundarea filtrului de particule are loc mai rapid
  • Motorul pornește prost
  • Motorul produce mai multe hidrocarburi cu oxid de azot
  • Lampă de avertizare a motorului aprins Motorul se sufoca si are putere redusa (datorita unui strat gros de carbon in galeria de admisie, nu patrunde suficient aer in cilindri)

Cum să preveniți această problemă? Întreținerea supapei EGR se bazează în principal pe curățarea și îndepărtarea depunerilor de carbon.

Cum se rezolvă problema cu o supapă EGR înfundată?

Dacă vehiculul dumneavoastră a fost deja afectat de una dintre problemele menționate mai sus, aveți următoarele două opțiuni din care să alegeți:

  1. Înlocuirea supapei EGR
  2. Curăţarea supapei EGR

1. Înlocuirea supapei EGR

Când înlocuiți un EGR vechi, înfundat sau care funcționează defectuos cu unul nou, așteptați-vă la costuri mai mari de reparații. Această opțiune nu este cea mai ieftină, așa că dacă supapa EGR poate fi curățată, ar trebui să alegeți această opțiune.

2. Curăţarea supapei EGR

EGR valve cleaning

Curățarea supapei EGR constă în demontarea întregii componente, care este introdusă într-un aparat de curățare cu ultrasunete. Curăță toată murdăria și depunerile de pe ea folosind un lichid special.

O astfel de curățare este foarte blândă pentru componentă, deoarece nu există nicio solicitare mecanică asupra materialelor în timpul acesteia și, prin urmare, nu există nicio deteriorare a supapei EGR.

Cu toate acestea, puteți curăța supapa și dvs. acasă. Ai nevoie doar de câțiva agenți de curățare speciali pentru a descompune și a îndepărta depunerile de carbon. În niciun caz nu trebuie să curățați supapa cu o perie de sârmă, un cuțit sau o șurubelniță, deoarece ați putea deteriora mecanic supapa.

Urmăriți o scurtă demonstrație a modului în care funcționează supapa EGR: