Ulei de motor: Ce se întâmplă dacă rămâneți fără el?

Motor oil
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Uleiul de motor poate fi considerat unul dintre cele mai importante fluide de operare din motor. Deci, ce se întâmplă dacă mașina ta rămâne fără ulei de motor?

Acest lucru duce întotdeauna la daune fatale sau motorul poate fi reparat ulterior? Vom ajunge la totul, dar mai întâi, să vorbim despre funcția principală a uleiului de motor.

Conţinut

Funcția ulei de motor

Uleiul de motor este un produs foarte complex din punct de vedere tehnologic, utilizat ca lubrifiant în motoarele cu ardere a mașinilor. Uleiul de motor îndeplinește funcția de lubrifiere, răcire, curățare și etanșare, dar protejează și împotriva coroziunii.

Clasificăm uleiurile de motor în funcție de metoda de producție în minerale, semisintetice și sintetice. În plus, uleiurile de motor pot fi clasificate după vâscozitate și performanță. Alți factori și cerințe sunt aplicați uleiului de motor, dar acesta este un subiect pentru un alt articol.

De ce dispare uleiul de motor din motor?

Cea mai frecventă cauză a pierderii de ulei este că motorul consumă (arde) ulei. Pot exista mai multe motive pentru consumul excesiv de ulei, cum ar fi un turbocompresor care are rulmenți uzați sau o etanșare deteriorată. Cu toate acestea, cauza poate fi uzarea segmentelor de piston, a cilindrilor, a căptușilor cilindrilor sau a pistoanelor.

De exemplu, fumul albastru de la evacuare te poate avertiza că motorul tău arde ulei. Cu toate acestea, pierderea de ulei poate fi cauzată nu numai de o componentă uzată a motorului, ci și de stângăcia șoferului, de exemplu, atunci când găsește baia de ulei a motorului.

Oil warning light

Din păcate, unele motoare vechi nu au nicio lumină de avertizare pe tabloul de bord care să vă avertizeze despre lipsa uleiului de motor, așa că trebuie să verificați regulat uleiul.

La mașinile mai moderne, lampa de avertizare pentru ulei se aprinde atunci când lipsește uleiul de motor, dar unele sunt echipate cu un indicator al nivelului de ulei care afișează grafic cantitatea de ulei de motor pe scară de fiecare dată când cheia este rotită în a doua poziție. .

Ce se întâmplă dacă motorul rămâne fără ulei de motor?

Dacă motorul rămâne fără ulei, înseamnă că motorul nu va fi suficient lubrifiat sau răcit și există riscul de gripare și deteriorare fatală a întregii unități. De obicei, totuși, motorul nu rămâne fără tot uleiul de motor, dar rămâne atât de puțin încât nu poate lubrifia suficient piesele individuale și nu poate transfera căldura de la acestea.

Există o concepție greșită larg răspândită că, dacă motorul rămâne fără ulei, motorul se va opri imediat. Acest lucru pur și simplu nu este adevărat. Dacă motorul rămâne fără ulei, poate funcționa pentru o perioadă înainte de a se opri complet.

Totul depinde de stilul de condus. De exemplu, rularea motorului la turații mari va dura destul de puțin timp până să se blocheze. Pe de altă parte, atunci când conduceți calm, motorul poate funcționa relativ mult timp fără umplere cu ulei.

Lipsa uleiului de motor: care sunt simptomele?

În același timp, lipsa uleiului de motor nu se manifestă imediat, iar simptomele apar treptat. Primul simptom este zgomotul crescut al motorului și un zgomot de metal.

Al doilea simptom este supraîncălzirea motorului și pierderea semnificativă a puterii. Cu toate acestea, dacă nu opriți motorul chiar și după aceste simptome, acesta se va bloca și se va opri în cele din urmă.

Blocarea motorului are loc din cauza lubrifierii insuficiente și a eliminării căldurii din componentele motorului. Într-un astfel de caz, bielele, arborele cotit, segmentele pistonului, cilindrii și pistoanele vor suferi cele mai mari daune.

Deteriorări din cauza lipsei de ulei de motor

The crankshaft

Arborele cotit, bielele și rulmenții sunt cel mai adesea deteriorate. Arborele cotit foloseste rulmenti pentru depozitarea in blocul motor dar si pentru conectarea la biele, care trebuie lubrifiate si racite in permanenta cu ulei de motor.

Atunci când pelicula de ulei se pierde, există un stres termic ridicat asupra rulmentului, dar și o creștere semnificativă a frecării, ceea ce provoacă în cele din urmă blocarea rulmentului.

Dacă numai rulmenții arborelui cotit se blochează, motorul se va opri. Într-un astfel de caz, motorul poate fi pus în funcțiune prin înlocuirea rulmenților arborelui cotit sau, în cel mai rău caz, prin înlocuirea întregului arbore cotit.

În acest caz, motorul poate fi reparat prin înlocuirea rulmenților arborelui cotit sau, în cel mai rău caz, prin înlocuirea întregului arbore cotit.

Rulmenți de biela gripați

Connecting rods

Cu toate acestea, dacă rulmenții bielei se blochează, va apărea o situație mult mai rea decât doar oprirea motorului, deoarece rulmentul bielei tinde să se crape. În acest caz, biela va fi deconectată de la arborele cotit, care poate sparge blocul motor și poate zbura din acesta, mai ales la turații mai mari ale motorului.

Nimeni nu va repara gaura din blocul motor, așa că nu aveți de ales decât să înlocuiți întregul motor. În majoritatea cazurilor, însă, înlocuirea întregului motor, mai degrabă decât o revizie a motorului, este mai ieftină. Dacă nu este o mașină scumpă, o poți duce direct la depozit pentru că reparația ar fi mai mare decât prețul întregii mașini.

Concluzie

Prin urmare, toate consecințele blocării motorului sunt fatale, iar îndepărtarea lor este costisitoare. Nu putem argumenta că uleiul este un lichid indispensabil pentru motor, fără de care nu ar putea funcționa, sau chiar ar putea, ci doar pentru un timp minim.

Scurtă animație video care arată cum funcționează uleiul de motor