Motor confiscat: Ce înseamnă și care este cauza?

Overheated engine
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Un motor blocat este una dintre cele mai grave, dacă nu cele mai grave și costisitoare defecțiuni care pot afecta motorul mașinii tale.

Există două cauze principale ale unui motor blocat: lipsa uleiului de motor, care determină o lubrifiere insuficientă a pieselor în mișcare, sau o cantitate insuficientă de lichid de răcire, care determină supraîncălzirea motorului.

Conţinut

Motor blocat din cauza lipsei de ulei

Motor oil

Motorul se va bloca în cele din urmă dacă rămâne fără ulei sau are foarte puțin. Astfel, motorul nu va fi suficient lubrifiat și nici nu va fi răcit. Prin urmare, este extrem de probabilă deteriorarea fatală a întregii unități.

De obicei, totuși, motorul nu rămâne fără tot uleiul de motor, dar este foarte puțin. Aceasta înseamnă totuși că nu mai poate lubrifia componentele individuale ale motorului și nu mai poate transfera căldură de la ele. Dacă nu opriți imediat mașina și opriți motorul, acesta se va bloca din cauza lubrifierii insuficiente și a eliminării căldurii din componentele motorului.

Daune cauzate de lipsa uleiului

Dacă motorul se blochează din cauza lipsei de ulei de motor, cele mai mari daune vor fi cauzate de biele, arborele cotit, segmentele pistonului, cilindrii și pistoanele în sine.

Engine piston

Arborele cotit, bielele și rulmenții sunt cel mai adesea deteriorate. Arborele cotit foloseste rulmenti pentru depozitarea in blocul motor dar si pentru conectarea la biele, care trebuie lubrifiate si racite in permanenta cu ulei de motor.

În momentul în care pelicula de ulei este pierdută, pe rulment este pusă o presiune termică mare, ceea ce determină o creștere semnificativă a frecării, provocând în cele din urmă blocarea rulmentului.

Repararea componentelor deteriorate

Dacă numai rulmenții arborelui cotit se blochează, motorul se va opri. Într-un astfel de caz, motorul poate fi pus în funcțiune prin înlocuirea rulmenților arborelui cotit sau, în cel mai rău caz, prin înlocuirea întregului arbore cotit.

Cu toate acestea, dacă rulmenții bielei se blochează, va apărea o situație mult mai rea decât doar oprirea motorului, deoarece rulmentul bielei tinde să se crape. În acest caz, biela va fi deconectată de la arborele cotit, care poate sparge blocul motor și poate zbura din acesta, mai ales la turații mai mari ale motorului. Nimeni nu va repara gaura din blocul motor, așa că nu aveți de ales decât să înlocuiți întregul motor.

Într-un alt caz, pistonul din cilindru se poate bloca (se blochează). Dacă se întâmplă acest lucru, apare o situație similară ca și în cazul gripării lagărelor de biele. Rezultatul este distrugerea motorului, a cărui înlocuire sau posibilă reparare va fi costisitoare.

Overheated engine

În majoritatea cazurilor, însă, înlocuirea întregului motor, mai degrabă decât o revizie a motorului, este mai ieftină. Dacă nu este o mașină scumpă, o poți duce direct la depozit pentru că reparația ar fi mai mare decât prețul întregii mașini.

Cum se manifestă lipsa uleiului de motor?

Lipsa uleiului de motor nu apare imediat, iar simptomele apar treptat. Primul simptom al lipsei de ulei de motor este zgomotul crescut al motorului și un zgomot de metal.

Al doilea simptom este supraîncălzirea motorului și pierderea semnificativă a puterii. Dacă nu te oprești nici după aceste simptome, există riscul unei blocări complete a motorului.

Motor blocat din cauza lipsei lichidului de răcire

Coolant

Un motor blocat nu poate apărea numai în cazul lipsei uleiului de motor. Lipsa lichidului de răcire poate fi o altă cauză a blocării motorului. Dacă lichidul de răcire este scăzut, temperatura motorului crește, ceea ce face ca uleiul de motor să înceapă să se carbonateze.

Carbonul poate înfunda canalele de lubrifiere, ceea ce face ca piesele mobile ale motorului să nu mai fie lubrifiate. Probabil că nu trebuie să menționez din nou ce va urma în continuare. Toate consecințele blocării motorului sunt fatale, iar îndepărtarea lor este costisitoare.

Concluzie

Din păcate, pe unele mașini vechi nu există lumini de avertizare care să vă avertizeze despre lipsa uleiului de motor sau a lichidului de răcire, așa că trebuie doar să verificați regulat starea acestor fluide de funcționare.

La motoarele mai moderne, din fericire, când lipsește uleiul de motor sau lichidul de răcire, se va aprinde lampa de avertizare corespunzătoare.