Fumul de evacuare auto: Ce problemă indică culoarea?

Black smoke from the exhaust
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

În era motoarelor în doi timpi, fumul din evacuare nu era nimic special. Aproape fiecare mașină fuma. În zilele noastre, mașinile moderne practic nu fumează, dar când pornesc, înseamnă probleme. Fumul de la evacuare vă poate avertiza cu privire la o posibilă problemă sau defecțiune a motorului, iar culoarea joacă un rol crucial în diagnosticare - vă spune despre ce fel de defecțiune este vorba.

De aceea am pregătit un articol în care vei afla ce înseamnă exact culoarea fumului. Acest lucru vă va ajuta să determinați cel puțin aproximativ unde a apărut defecțiunea și ce ar trebui să verificați sau să reparați.

Conţinut

1. Fum negru din evacuare

Black smoke from the exhaust

Fumul negru de la evacuare indică faptul că motorul mașinii tale arde un amestec de combustibil prea bogat. Înseamnă că intră mai mult combustibil în cilindri decât este adecvat pentru un anumit raport de aer. Din cauza arderii unui amestec de combustibil prea bogat, are loc arderea incompletă, iar rezultatul este tocmai fumul negru, care conține o cantitate mai mare de funingine.

Arderea imperfectă și, prin urmare, fumul negru de la evacuare pot fi cauzate de o defecțiune a sistemului de alimentare cu combustibil sau de o problemă cu alimentarea cu aer. Printre altele, fumul negru de la evacuare poate fi însoțit de un consum mare de combustibil, porniri dificile sau pierderi de putere.

În cazul motoarelor pe benzină, cauza arderii incomplete poate fi o defecțiune a sondei lambda, a senzorului de debit de masă sau a injectoarelor de combustibil care au scurgeri. În cazul motoarelor diesel, cauza arderii incomplete poate fi o defecțiune a pompei de combustibil de înaltă presiune, a echilibrului de aer sau a injectoarelor. Cu toate acestea, cu ambele motoare, această problemă poate fi cauzată și de înfundarea excesivă a filtrului de aer.

Vestea bună este că arderea unui amestec bogat nu dăunează semnificativ motorului pe termen scurt. Cu toate acestea, arderea unui amestec bogat poate duce la probleme serioase pe termen lung, așa că ar trebui să rezolvați această problemă cât mai curând posibil.

Un motor care arde un amestec bogat produce mai multă funingine. Această funingine pătrunde în uleiul de motor, ceea ce duce la carbonizarea mai rapidă a segmentelor pistonului, înfundarea filtrului de ulei sau a canalelor prin care este condus uleiul de motor și, în general, la o uzură mai mare a pieselor individuale ale motorului datorită influenței uleiului de motor degradat.

2. Fum alb din evacuare

White smoke from the exhaust

Fumul alb de la evacuare este doar vapori de apă. Cu toate acestea, este necesar să se distingă dacă acesta nu este doar un fenomen natural din cauza temperaturilor scăzute exterioare. Fumul alb este un fenomen complet natural atunci când se încălzește un motor rece.

Dacă în spatele mașinii apare fum alb, chiar dacă este bine încălzit și temperatura exterioară este normală, motorul arde apa sau lichidul de răcire care a intrat în cilindri. O garnitură deteriorată poate provoca acest lucru sub chiulasă, o chiulasă crăpată sau chiar în cel mai rău caz, un bloc cilindric crăpat. În niciunul dintre aceste cazuri, însă, nu contați pe faptul că reparația va fi ieftină.

Puteți afla dacă lichidul de răcire pătrunde în spațiul cilindrului uitându-vă în rezervorul de expansiune al lichidului de răcire. Dacă nivelul lichidului de răcire a scăzut sau există pete grase pe suprafața acestuia, este aproape sigur că lichidul de răcire se amestecă cu uleiul de motor.

De asemenea, puteți detecta o problemă cu lichidul de răcire care pătrunde în spațiul cilindrului prin deșurubarea capacului prin care este turnat uleiul de motor. Dacă există o emulsie pe partea inferioară a capacului, înseamnă că lichidul de răcire a intrat în uleiul de motor.

Cu toate acestea, emulsia de pe partea inferioară a capacului poate apărea și dacă conduceți frecvent mașina pe distanțe scurte, mai ales pe vreme rece când motorul nu are timp să se încălzească la temperatura de funcționare.

Fumul alb nu trebuie luat cu ușurință. Dacă lichidul de răcire se scurge în chiulasă, nu trebuie să conduceți mașina până când nu remediați problema. Dacă neglijați această problemă, veți provoca o uzură crescută a tuturor mecanismelor motorului, ceea ce poate duce în cele din urmă la deteriorarea motorului.

3. Fum albastru și gri de la evacuare

Blue smoke from the exhaust

Fumul albastru de la evacuare înseamnă un singur lucru. Uleiul de motor intră în compartimentul cilindrului. Cu cât pătrunde mai mult ulei de motor în cilindri, cu atât mașina fumează mai mult. Un fenomen însoțitor al pătrunderii uleiului în cilindri este consumul excesiv de ulei de motor.

Uleiul de motor poate pătrunde în cilindri în mai multe moduri, fie prin segmente de piston, căptușe de cilindri, pistoane sau cilindri uzate. Cu toate acestea, la motoarele supraalimentate, fumul albastru poate fi cauzat și de turbocompresor, care are rulmenți uzați sau o etanșare deteriorată.

Uzura în zona cilindrului este însoțită de o pierdere a compresiei. Totuși, trebuie adăugat că defectele menționate mai sus nu apar la toți cilindrii simultan, astfel încât un cilindru defect poate fi detectat cu ușurință prin compararea bujiilor sau prin măsurarea compresiei și compararea cu alți cilindri.

Prin urmare, fumul albastru înseamnă de obicei o revizie a motorului. Totuși, dacă o mașină veche pe care nu o prețuiești prea mult începe să fumeze așa, se recomandă doar completarea cu ulei de motor pentru că revizia motorului ar putea depăși prețul întregii mașini.