Aspectul grupului motopropulsor: Cum afectează mașina?

BMW drift
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Dispunerea grupului motopropulsor descrie locul în care se află motorul în mașină și ce axă este antrenată.

În plus față de aceste informații, totuși, alegerea aspectului grupului de propulsie este, de asemenea, un factor cheie în determinarea caracteristicilor de conducere ale mașinii, a costurilor de producție și a posibilelor caroserii.

Conţinut

Amplasarea motorului

Motorul și accesoriile sale reprezintă o mare parte din greutatea mașinii. Cu toate acestea, această greutate este concentrată doar într-un loc mic, astfel încât afectează semnificativ poziția centrului de greutate al mașinii și, prin urmare, caracteristicile sale de conducere.

Locația centrului de greutate afectează direct presiunea care acționează asupra punților individuale ale mașinii. Prin urmare, dacă motorul este situat aproape de puntea din față, se exercită mai multă presiune asupra acestei axe. Dimpotrivă, dacă motorul este mai aproape de puntea spate, presiunea pe această osie va fi mai mare.

Cu cât presiunea exercitată asupra osiei mașinii este mai mare, cu atât anvelopele pot obține o aderență mai mare. Manevrabilitatea mașinii în condiții nefavorabile și extreme depinde de gradul de aderență.

Dispunerea motorului descrie locul în care se află motorul în mașină sau unde este depozitat. Amplasarea motorului afectează semnificativ caracteristicile de conducere ale mașinii și posibilitatea de a utiliza anumite tipuri de caroserie.

Există doar trei concepte de bază de montare a motorului, acestea includ:

  1. Motor plasat în față
  2. Motor plasat în spate
  3. Motor plasat în mijloc

1. Motor plasat în față

Motorul este montat deasupra punții față, fie transversal (de obicei cu tracțiune pe puntea din față), fie longitudinal (de obicei cu tracțiune pe puntea spate). În ambele cazuri, este posibil să folosiți și o tracțiune integrală.

2. Motor plasat in spate

În acest caz, motorul poate fi plasat deasupra sau în spatele punții din spate. De obicei, motorul este montat longitudinal și antrenează puntea spate sau ambele osii.

3. Motor plasat la mijloc

Motorul este plasat în fața spate sau în spatele punții din față. În cele mai multe cazuri însă, motorul este plasat longitudinal în fața punții din spate și antrenează puntea din spate a mașinii.

Caracteristicile de amplasare a motorului

După cum am menționat, amplasarea motorului afectează în mod semnificativ caracteristicile de conducere ale mașinii. O mașină cu motor montat în față poate fi construită în toate versiunile de caroserie cunoscute. În plus, costul producerii unei astfel de mașini este mai mic. O mașină cu motor montat în față este, de asemenea, mai stabilă și are proprietăți de frânare mai bune.

În schimb, există însă o mașină care are un motor situat în spate, datorită căruia este posibil să se utilizeze mai eficient tracțiunea punții din spate. În timpul accelerației, presiunea care acționează asupra axei spate crește, făcând posibilă transmiterea unei puteri mai mari către șosea fără a pierde aderența anvelopelor.

Motorul montat pe spate elimină de obicei utilizarea celor mai comune versiuni de caroserie, cum ar fi sedan, hatchback și break. Amplasarea motorului în față sau în spate provoacă un comportament specific la conducerea prin viraje.

Subvirare

Road in the mountains

Greutatea mare care acționează asupra axei din față a mașinii determină reticența vehiculului de a schimba direcția de mers la trecerea unei curbe.

Acesta este motivul pentru care mașinile cu motor montat în față tind să continue în direcția lor inițială atunci când conduc printr-un colț cu viteză mare sau în condiții slabe de aderență la drum și să zboare de pe marginea exterioară a colțului. Acest fenomen se numește subvirare.

Supravirați

Drifting on the track

Supravirarea este un fenomen care apare atunci când partea din față a mașinii se transformă de bunăvoie într-un colț, dar partea din spate continuă în direcția inițială.

Acest lucru face ca mașina să se rotească în direcția opusă sau să scape de sub control, făcând o întoarcere nedorită.

Eliminarea supravirării și subvirării

Este posibilă eliminarea simultană a ambelor fenomene cu ajutorul diferitelor soluții de proiectare pentru aspectul grupului de propulsie. Aceste soluții de proiectare includ, de exemplu, plasarea motorului în fața punții din spate a mașinii (motorul plasat în mijloc).

În acest caz, greutatea motorului apasă pe ambele osii în mod egal 50:50. Cu toate acestea, dezavantajele unui astfel de aranjament includ dimensiunile exterioare mari ale mașinii și spațiul interior minim al acesteia. Acest aranjament este utilizat în principal în mașinile sport și de curse.

Unitate de osie

La fel cum este importantă amplasarea motorului, este de asemenea important să se determine axa mașinii care va fi condusă. În cele mai multe cazuri, axa motoare a unei mașini este aleasă în funcție de locația motorului.

Unele combinații de montare a motorului și axe motoare nu sunt utilizabile. De exemplu, motorul este plasat în spate cu tracțiune pe puntea din față. Acționarea pe osie conferă mașinii caracteristici specifice de conducere. Pentru mașinile cu două axe, există următoarele opțiuni de acționare pe osie:

  1. Tracțiune pe puntea față
  2. Tracțiune pe puntea spate
  3. Tracțiune pe patru roți

1. Acționare pe puntea față

Conducerea mașinii este asigurată doar de roțile din față, care în același timp schimbă și direcția mașinii. Acest tip de condus este utilizat exclusiv numai dacă motorul mașinii este situat în față.

2. Tracțiune pe puntea spate

Roțile din spate asigură conducerea mașinii, în timp ce roțile din față sunt folosite pentru a schimba direcția mașinii. Acest tip de acționare este utilizat atât cu motoarele montate pe față, cât și cu cele din spate.

3. Tracţiune pe patru roţi

Toate roțile mașinii asigură conducerea mașinii, în timp ce această acționare a tuturor celor patru roți poate fi permanentă sau comutabilă.

Dacă tracțiunea pe patru roți este comutabilă, este posibil să comutați tracțiunea mașinii fie în modul de tracțiune pe puntea față, fie pe modul de tracțiune pe puntea spate.

Aspectele grupului motopropulsor și avantajele și dezavantajele acestora

Combinația dintre suportul motorului și tracțiunea pe punte afectează în mod semnificativ caracteristicile de conducere ale mașinii. Un bun exemplu este o mașină cu motor față și tracțiune pe puntea spate.

În ciuda faptului că mașinile cu motor montat în față tind să subvireze, în cazul unui motor greu în tracțiunea pe puntea față și spate, acestea tind să supravireze semnificativ.

Tracțiunea pe patru roți încearcă să elimine majoritatea dezavantajelor tracțiunii față sau spate. Cu toate acestea, acest lucru necesită utilizarea mai multor componente, ceea ce crește greutatea mașinii.

Pe baza amplasării motorului și a axei, este posibil să se creeze mai multe configurații diferite ale grupului de propulsie. Acestea sunt cele mai frecvente configurații ale grupului de propulsie utilizate în mașinile moderne:

  1. Motor față și tracțiune spate
  2. Motor față și tracțiune față
  3. Motor din spate și tracțiune spate
  4. Motor central și tracțiune spate

1. Motor față și tracțiune spate

Acest concept de mașină se caracterizează prin cerințe reduse de proiectare pentru grupurile de șasiu atunci când se utilizează o punte spate rigidă și este posibilă o punte față trapezoidală. Cu toate acestea, dezavantajul acestui concept este supravirarea extremă a mașinii.

2. Motor față și tracțiune față

Acest concept este folosit de majoritatea autoturismelor deoarece permite crearea unei mașini mici cu un motor mare. Acest concept oferă designerilor nenumărate opțiuni atunci când creează o caroserie.

3. Motor din spate și tracțiune pe roțile din spate

Acest concept permite utilizarea unei axe față simple, care este foarte puternică, dar necesită utilizarea unei axe spate adesea complicate. Mașinile cu acest concept tind să supravireze.

4. Motor în mijloc și tracțiune spate

Conceptul de tracțiune spate și plasarea motorului în mijloc este folosit în primul rând în mașinile sport. Datorită acestui concept, distribuția greutății pe ambele axe este egală cu 50:50 și astfel supravirarea și subvirarea mașinii sunt eliminate semnificativ.

Cu toate acestea, acest concept este nepotrivit pentru mașinile destinate utilizării zilnice. Dezavantajele sunt dimensiunile exterioare mari ale mașinii și spațiul interior mic, care de obicei găzduiește doar două persoane.

Cu tracțiunea integrală, este posibil să creați concepte precum:

  • Motor din față și tracțiune integrală
  • Motor din spate și tracțiune integrală
  • Motor din spate și tracțiune integrală

Datorită utilizării unei game largi de caroserie, conceptele de motor față și de tracțiune integrală sunt cele mai frecvent utilizate dintre aceste concepte. Unul dintre motivele pentru care acesta este cazul este că caroseriile multor mașini cu tracțiune integrală sunt derivate din caroserii cu tracțiune față.

Concluzie

Dispunerea grupului de propulsie este esențială pentru a determina scopul mașinii și anumite caracteristici. Există diverse configurații ale grupului de propulsie, deși aspectul în care motorul este plasat în spate în timp ce axa față este condusă nu este utilizabil. Acest lucru ar face ca mașina să supravireze, iar roțile de pe puntea motoare ar pierde semnificativ aderența în timpul accelerației.