Diesel sau benzină: prin ce diferă și care este mai bun?

Engine
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Diesel sau benzina? Acest subiect nu va îmbătrâni niciodată atâta timp cât aceste tipuri de motoare rămân în mașini. În fiecare zi, când se deschide un forum auto, se întâlnesc întrebări precum - motorină sau benzină, benzină vs. motorină, motorină vs. benzină, iar cea preferată este: Este motorina sau benzina mai bună?

Desigur, aceste subiecte sunt foarte populare, iar mulți utilizatori decid să dea sfaturi sau măcar să scoată în evidență avantajele unuia și celuilalt tip de motor. O scurtă discuție este însă întotdeauna urmată de un schimb de opinii și de o comunicare furtunoasă cu multe înjurături și jigniri, care se încheie cu sentințe că motorina aparține tractoarelor și benzina mașinilor de tuns iarba.

Conţinut

Ajunge de vorbe inutile. Să vorbim despre aceste două motoare, să le comparăm avantajele, dezavantajele, costurile de întreținere și orice altceva și să decidem dacă motorina sau benzina este mai bună.

Introducere

Există doar două grupuri de oameni. Un grup nu își poate permite un motor diesel, iar celălalt un motor pe benzină. Dieselul este lăudat în special pentru consumul redus și tracțiunea la turații mici.

Pasionații de benzină, dimpotrivă, obțin o putere mai mare distribuită uniform pe întreaga gamă de rotații și posibilitatea de a transforma motorul la turații mari.

În anii 90, alegerea era clară. Cei care au vrut să circule încet și pentru consum au ales motorină, iar cei care au cerut dinamică de la mașină fără să se uite la consum au ajuns la o mașină cu motor pe benzină.

Astăzi, însă, vremurile sunt complet diferite, iar a determina dacă motorina sau benzina este mai bună nu este ușor, dar nu imposibil. Dar să ne uităm mai întâi la cele trei diferențe de bază dintre motoarele diesel și pe benzină.

Diesel vs benzina

Spark vs compresie:

Combustion of the mixture in the cylinder head

Diferența de bază dintre aceste două motoare este modul în care amestecul este aprins. Desigur, să o luăm de parcă vorbim doar de motoare de mașină, în care în majoritatea cazurilor, este adevărat că un motor cu aprindere prin scânteie este egal cu un motor pe benzină, iar un motor cu aprindere prin compresie este egal cu un motor diesel.

Un motor pe benzină nu trebuie să fie întotdeauna un motor pe benzină. Un bun exemplu sunt, de exemplu, motoarele pe benzină de la Mazda numite Skyactiv-X sau alte motoare pe benzină, notate prin abrevierea HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition), ceea ce înseamnă că amestecul din camera de ardere este omogen. Aprinderea sa se produce din cauza temperaturii ridicate formate în timpul compresiei.

În majoritatea cazurilor, totuși, motorul pe benzină este un motor cu aprindere prin scânteie, ceea ce înseamnă că o scânteie de la o bujie aprinde amestecul de combustibil și aer.

Un motor cu aprindere prin compresie nu trebuie să fie întotdeauna doar un motor diesel. De exemplu, un motor Stirling sau un motor Hot-bulb, numit și semi-diesel, poate arde alte tipuri de combustibil. Totuși, în cazul motoarelor auto, așa cum am menționat mai devreme, este covârșitor de adevărat că un motor cu aprindere prin compresie este și un motor diesel.

Și după cum probabil știm cu toții, un motor diesel aprinde un amestec de combustibil și aer datorită temperaturii ridicate a aerului comprimat din camera de ardere.

Reglarea puterii:

Throttle body

O altă diferență între cele două motoare este modul în care este reglată puterea. În cazul unui motor pe benzină, reglarea puterii se realizează cel mai adesea folosind supapa de accelerație.

Pedala de accelerație este fie electronic, fie folosind un cablu conectat la supapa de accelerație a motorului. Apăsarea pedalei de accelerație deschide supapa și mai mult aer curge în motor.

În acest fel, se reglează cantitatea de aer admisă, în funcție de care unitatea de comandă a motorului reglează doza de combustibil. Reglarea performanței motorului pe benzină nu trebuie să aibă loc doar cu ajutorul corpului clapetei. Unele motoare pe benzină au sincronizare variabilă și tehnologie de ridicare a supapelor care poate înlocui funcția de accelerație.

Motoarele diesel, în cele mai multe cazuri, nu sunt echipate cu supapă de accelerație, astfel încât cantitatea de combustibil injectată influențează reglarea performanței motorului. Prin apăsarea pedalei de accelerație, controlăm cantitatea de combustibil injectat și turația motorului.

Supapa de accelerație la motoarele diesel servește în primul rând pentru o mai bună reglare a vidului în admisie, o funcție mai eficientă a supapei EGR și o oprire mai lină a motorului.

Combustibil vs. aer:

Trebuie să fi citit deja aici sau în altă parte că coeficientul ideal de exces de aer și combustibil este de 14,7 la 1, care este egal cu un amestec stoichiometric. Aceasta înseamnă că sunt necesare 14,7 kilograme de aer pentru a arde perfect 1 kilogram de combustibil.

La motoarele convenționale pe benzină cu aspirație naturală, unitatea de control menține raportul de aer în exces între aproximativ 12:1 și 17:1. Cu toate acestea, motoarele turbo-benzină pot merge și pentru un raport mai mic. Acest lucru este valabil doar pentru motoarele pe benzină.

Motoarele diesel pot functiona cu un raport mult mai mare de exces de aer, tocmai motivul pentru care performantele unui motor diesel pot fi reglate de cantitatea de combustibil injectata pentru aceeasi cantitate de aer, asa cum am mentionat la punctul anterior.

Pentru motoarele diesel, acest raport poate fi între 16:1 și 70:1, ceea ce înseamnă că se poate injecta mult mai puțin combustibil pentru același volum de aer decât un motor pe benzină. Datorită acestui fapt, motoarele diesel realizează un consum redus de combustibil magic.

Acestea sunt cele trei diferențe de bază dintre motoarele pe benzină și diesel. Dar care este mai bun? Este mai bine motorina sau benzina? Să le comparăm și să spunem ceva despre avantajele și dezavantajele lor.

Diesel sau benzină?

Dinamica si performanta:

3D model of a working V8 engine. Pistons and other mechanical parts are in motion.

După cum am menționat, în anii 90, alegerea a fost simplă. Cei care doreau dinamică trebuiau să se îndrepte spre o mașină cu motor pe benzină. În epoca actuală a turboalimentării și injecției directe, alegerea este mai dificilă. Motoarele diesel se remarcă printr-o tracțiune puternică chiar și la turații foarte mici datorită cuplului lor ridicat, dar la turații mai mari, nu au atâta putere ca verii lor pe benzină.

Dezvoltarea motoarelor pe benzină nu stă pe loc. Tehnologiile de turboalimentare și de sincronizare variabilă a supapelor sunt aproape desigur. Motoarele pe benzină, totuși, pot concura cu motoarele diesel la turații mici.

În orice caz, este clar că dacă comparăm două motoare de același volum echipate cu aceeași tehnologie, motorul pe benzină va fi câștigătorul clar în ceea ce privește dinamica și performanța.

Cultura sunetului și alergării:

Deși sunetul și funcționarea motoarelor diesel se îmbunătățesc constant, există totuși o diferență semnificativă față de motoarele pe benzină. Un motor diesel nu va fi niciodată la fel de rafinat ca un motor pe benzină și nu va avea niciodată același sunet. Așadar, benzina este alegerea evidentă dacă ți-a pasat mai presus de toate de sunet și de alergare rafinată.

Benzină pentru un sprint și motorină pentru un maraton:

Mustang on a drag racing

Deși această propoziție banală ascunde o mulțime de informații adevărate, ea spune despre situațiile în care sunt potrivite o mașină cu motor diesel și o mașină cu motor pe benzină. Când vă decideți între o mașină diesel și cea pe benzină, ar trebui să vă gândiți mai întâi unde conduceți sau cât de lungi sunt rutele dvs. De ce?

Un motor pe benzină se încălzește mult mai repede decât un motor diesel, ceea ce este important în confort și consum de combustibil. În același timp, dacă motorul este rece sau nu este încălzit la temperatura de funcționare, uzura părților mobile ale motorului crește. Conducerile scurte în care motorul nu are timp să se încălzească nu sunt așadar foarte benefice.

Așadar, un motor pe benzină este mai bun pentru distanțe scurte și un motorină pentru distanțe mai lungi, unde avantajul său se reflectă într-un consum mai mic de combustibil.

Consum de combustibil:

Refueling the car

Probabil că nu trebuie să scriem dacă motorina sau benzina sunt mai puțin consumate. Dacă singura dvs. preocupare este consumul de combustibil, alegeți un motor diesel. Deși motoarele moderne cu turbo pe benzină realizează un consum frumos pe hârtie, care este apropiat de cel al motoarelor diesel, realitatea este cu totul alta.

La fel, consumul indicat de producător este doar o bucată de hârtie, care nu are nicio legătură cu consumul real din timpul funcționării mașinii. Adevărul este că motoarele moderne turbo pe benzină pot funcționa chiar și cu foarte puțin combustibil, dar șoferul trebuie să fie atent și să conducă defensiv.

Dacă o persoană începe să calce pe gât cu acest motor, consumul de benzină poate crește până la două cifre. La motoarele diesel, consumul de combustibil nu este atât de sensibil la stilul de condus. Același lucru este valabil și pentru motoarele cu aspirație naturală de mare volum, deși la o scară mai mică, care nu sunt atât de susceptibile la consum la sarcini grele.

Dacă circuli pe distanțe lungi și des pe autostradă, motorul diesel va da roade, cel puțin în ceea ce privește consumul mai mic și, prin urmare, costurile mai mici pentru călătorie. Pe lângă stilul de condus, greutatea mașinii determină consumul de combustibil. De aceea, unitățile diesel, mai puțin susceptibile la consumul de combustibil, sunt recomandate pentru vehiculele grele.

Pretul:

Dacă comparăm prețurile mașinilor diesel și pe benzină, vom vedea că mașinile diesel sunt mai scumpe decât mașinile pe benzină. Totuși, aceasta depinde de țara în care sunt vândute. Uneori, această diferență de preț este de doar câteva sute și câteva mii.

În orice caz, acesta este și cazul mașinilor rulate, unde mașinile cu motoare diesel au un preț mai mare decât cele cu motoare pe benzină.

Fiabilitate și întreținere:

Engine repair

În acest caz, se aplică vechea regulă potrivit căreia ceea ce nu este în motor nu poate merge prost. Răspunsul este clar dacă comparăm un motor atmosferic pe benzină cu injecție multipunct cu un motor diesel turbo echipat cu injecție directă. Motorul pe benzină este semnificativ mai simplu în design, ceea ce înseamnă că, în majoritatea cazurilor, costurile de service și întreținere vor fi mai mici decât cele ale unui motor diesel.

Totuși, diferența nu este atât de mare dacă comparăm motoarele moderne cu turbo pe benzină echipate cu injecție directă cu motoarele diesel. Mai simplu spus, toate motoarele moderne sunt complexe; pentru a culmea, sunt pline de electronice. Absența unui filtru de particule solide funcționează în continuare în favoarea motoarelor pe benzină, care, după cum știm cu toții, nu este tocmai cea mai fiabilă, dar nici cea mai ieftină piesă auto.

DPF

La urma urmei, aceasta înseamnă că, în cele mai multe cazuri, costurile de întreținere și service ale unui motor pe benzină sunt mai mici decât ale unui motor diesel.

Deci este mai bine motorina sau benzina?

E greu de spus. Ambele sunt mai bune și mai rele. Totul depinde de la ce vei folosi mașina și de ce te aștepți de la mașină. Punctele menționate mai sus vă vor ajuta să vă decideți între aceste două motoare, așa că luați în considerare toate avantajele și dezavantajele și decideți singuri preferatul dvs.

Cu toate acestea, înainte de a încheia acest articol, să rezumăm avantajele și dezavantajele ambelor motoare.

Avantajele și dezavantajele unui motor diesel:

Cross section of a diesel V8 engine

Motoarele diesel sunt structural mai complexe decât motoarele pe benzină, dar performanța lor este mai scăzută, în principal din cauza arderii unui alt combustibil. Când utilizați aceeași tehnologie și volumul motorului, puterea unui motor pe benzină este întotdeauna mai mare. Cu toate acestea, avantajul motoarelor diesel este consumul mai mic și durata de viață mai lungă.

Aceste motoare sunt potrivite pentru călătorii mai lungi și nu pentru călătorii scurte, deoarece timpul necesar pentru încălzirea motorului la temperatura de funcționare este mult mai mare decât este necesar pentru ca un motor pe benzină să se încălzească la temperatura de funcționare adecvată.

Avantajele și dezavantajele unui motor pe benzină:

Petrol engine

Un motor pe benzină are o construcție mai simplă decât un motor diesel, ceea ce înseamnă că producția lui este și mai puțin costisitoare, așa că mașinile echipate cu motor pe benzină sunt de obicei mai ieftine decât mașinile echipate cu motor diesel. În plus, motorul pe benzină este semnificativ mai puternic decât motorul diesel (folosind aceeași tehnologie).

Aceste motoare sunt, de asemenea, mai potrivite pentru cursele scurte și sezonul de iarnă. Acest lucru se datorează în principal faptului că timpul necesar pentru a atinge temperatura de funcționare este mult mai mic decât un motor diesel. Principalul dezavantaj al motoarelor pe benzină este consumul lor mai mare de combustibil, care este mai susceptibil la stilul de condus.

Concluzie

Sperăm că ți-a plăcut articolul și ai aflat dacă motorina sau benzina este mai bună pentru tine. Dacă aveți comentarii sau idei, nu ezitați să ne scrieți în comentarii și vom fi bucuroși să adăugăm informații valoroase la articol. De asemenea, dacă aveți o idee pentru un articol similar sau alt articol interesant despre care ați dori să citiți, nu ezitați să ne contactați.