EDS: Pentru ce este sistemul electronic de blocare a diferențialului?

Tire tracks in the snow
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

EDS, sau sistemul electronic de blocare a diferențialului, este un sistem care protejează mașina de derapaj în timpul accelerării sau frânării. Este util, mai ales pe suprafete alunecoase, si pana la o anumita viteza.

Acest articol va examina pe scurt sistemul electronic de blocare a diferențialului, funcția acestuia și limita de viteză la care este activ acest sistem.

Conţinut

Cum funcționează sistemul EDS?

Sistemul EDS primește în mod constant informații despre rotațiile roților de la senzorul ABS și le evaluează. Pe baza acestor informații, EDS frânează roata care începe să alunece, asigurând astfel transferul de putere către cealaltă roată a osiei, care are o aderență mai bună.

Prin frânarea unei roți derapaj, EDS facilitează pornirea pe o suprafață alunecoasă. În aceleași condiții de aderență între anvelope și suprafața drumului, diferențialul distribuie aceeași cantitate de cuplu și astfel 50% din forța de antrenare este transmisă fiecărei roți.

Dacă o parte a mașinii aterizează pe o suprafață alunecoasă, mărimea momentului de conducere transmis este determinată de roata care alunecă. Fără sistemul EDS, o roată alunecă pe un drum alunecos, iar cealaltă doar se oprește, ceea ce înseamnă că mașina nu se mișcă.

Cu toate acestea, o mașină echipată cu sistem electronic de blocare a diferențialului va începe să reacționeze imediat într-un astfel de caz, iar EDS-ul va începe să frâneze roata care alunecă. Acest lucru ajută la echilibrarea dezechilibrului dintre roți, iar forța motrice va fi transferată roții cu o aderență mai bună.

Prin aplicarea forței de frânare asupra roții care derapează, roata cu o aderență mai mare poate transfera forța către șosea și, prin urmare, mașina se poate mișca.

Componente electronice de blocare a diferențialului

1. Unitate de control EDS

Unitatea de control EDS este creierul sistemului. Prelucrează semnalele de la diverși senzori și inițiază acțiunile necesare pentru optimizarea tracțiunii. Unitatea de control analizează în mod constant intrările de la senzorii de viteză a roților și determină când să aplice forța de frânare pe roți individuale.

2. Senzori de viteza rotii

Acești senzori sunt amplasați pe fiecare roată antrenată și joacă un rol cheie în sistemul EDS. Ei monitorizează viteza de rotație a fiecărei roți și transmit informațiile către unitatea de control. Când unitatea de control detectează o diferență semnificativă în viteza roții, activează frânarea.

3. Modularea forței de frânare

Sistemul EDS poate aplica forța de frânare pe roți individuale, după cum este necesar, pe baza datelor pe care le primește de la senzorii de viteză a roților. Prin modularea forței de frânare, sistemul este capabil să mențină o tracțiune optimă și să asigure o călătorie lină.

Avantajele blocării electronice a diferențialului

Tracțiune mai bună

Principalul avantaj al sistemului EDS este o tracțiune mai bună pe suprafețe alunecoase sau neuniforme. Prin redistribuirea cuplului la roată cu o aderență mai bună, sistemul previne patinarea roții și ajută la menținerea controlului vehiculului.

Stabilitate mai bună

Sistemul EDS contribuie la stabilitatea generală a vehiculului, prevenind patinarea excesivă a roților. Acest lucru este deosebit de util la viraje, deoarece permite vehiculului să mențină o traiectorie previzibilă și reduce probabilitatea de a pierde controlul.

Dezavantajele sistemului EDS

Sistemul EDS nu va ajuta dacă ambele roți sunt pe aceeași suprafață. Acest sistem funcționează numai dacă cel puțin o roată ajunge pe o suprafață mai puțin alunecoasă decât suprafața de sub cealaltă roată.

Brakes

Acest sistem pune foarte multă presiune asupra frânelor, motiv pentru care mașinile cu EDS sunt echipate cu o oprire automată a acestui sistem în cazul în care frânele se supraîncălzi.

Cu ce ​​viteză nu funcționează sistemul EDS?

Speedometer

Sistemul electronic de blocare a diferențialului funcționează doar până la 40 km/h (25 mph) pentru mașinile cu tracțiune față/spate și 80 km/h (50 mph) pentru mașinile cu tracțiune integrală. După depășirea acestor viteze, sistemul este oprit.

Această viteză este doar orientativă și poate varia în funcție de modelul mașinii, așa că vă recomandăm să consultați manualul pentru modelul specific pentru un răspuns definitiv.

EDS în mașinile moderne

Sistemul electronic de blocare a diferențialului este baza mașinilor moderne. Mulți producători au inclus sistemul EDS în vehiculele lor, în principal datorită avantajelor care au un impact pozitiv asupra siguranței.

Sistemul EDS face parte din sistemul electronic de stabilizare ESP și sistemul de control al patinării roților ASR.

Fapte interesante despre sistemul EDS

  1. Originile în sporturile cu motor: dezvoltarea blocării electronice a diferențialului se întoarce la sporturile cu motor, unde optimizarea tracțiunii și controlul vehiculului este cheia. Această tehnologie a fost adaptată ulterior pentru utilizare în autoturismele.
  2. Integrare cu alte sisteme: EDS funcționează adesea cu sistemele de control al vehiculului, cum ar fi controlul electronic al stabilității (ESC) și sistemul de frânare antiblocare (ABS). Prin integrarea perfectă a acestor sisteme, EDS poate îmbunătăți stabilitatea și manevrabilitatea vehiculului.
  3. Capacități de adaptare: unele sisteme EDS avansate se pot adapta la diferite condiții și stiluri de condus. Aceste sisteme analizează diferiți parametri, cum ar fi suprafața drumului sau încărcarea vehiculului, pentru a regla funcționarea EDS în diferite condiții.

Întrebări frecvente despre sistemul EDS

Î: Cum diferă un EDS de un diferențial cu alunecare limitată (LSD)?

Răspuns: deși ambele sisteme EDS și LSD (Diferenţial cu alunecare limitată) sunt concepute pentru a îmbunătăți tracțiunea și manevrabilitatea vehiculului, principiul de funcționare al acestor sisteme este diferit. EDS folosește senzori electronici și modularea forței de frânare pentru a redistribui cuplul, în timp ce LSD-urile sunt dispozitive mecanice care folosesc viteze sau ambreiaje pentru a controla distribuția cuplului.

Î: EDS poate fi dezactivat?

Răspuns: la unele vehicule, sistemul EDS poate fi dezactivat utilizând un comutator sau un buton, aflat adesea pe tabloul de bord. Cu toate acestea, rețineți că oprirea EDS poate reduce stabilitatea și controlul vehiculului, în special pe suprafețe alunecoase sau neuniforme.

Î: EDS necesită întreținere regulată?

Răspuns: sistemul EDS are în general o întreținere redusă, deoarece este integrat cu sistemele electronice și de frânare existente ale vehiculului. Cu toate acestea, este esențial să mențineți în mod regulat frânele, anvelopele și alte componente aferente în stare bună pentru ca sistemul EDS să funcționeze optim.

Î: Va funcționa sistemul EDS dacă unul dintre senzorii de viteză a roții se defectează?

Răspuns: dacă senzorul de viteză a roții se defectează, este posibil ca sistemul EDS să nu funcționeze corect, deoarece se bazează pe date precise privind viteza roții. În astfel de cazuri, pe tabloul de bord al vehiculului poate apărea o lumină de avertizare sau un mesaj care indică o problemă cu sistemul. Cu această problemă, este necesar să mergeți la centrul de service cât mai curând posibil, să efectuați un diagnostic al mașinii și să rezolvați problema.

Concluzie

Blocarea electronică a diferențialului (EDS) este un sistem inovator de control al tracțiunii la îndemână pe suprafețe alunecoase sau neuniforme. Sistemul EDS optimizează tracțiunea și crește stabilitatea generală a vehiculului prin monitorizarea vitezei roților și aplicarea forței de frânare după cum este necesar.

O scurtă demonstrație video a modului în care funcționează sistemul EDS: