Fluctuații RPM: Sonda lambda defectă?

Tachometer
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Fluctuațiile RPM nu sunt unul dintre acele lucruri la care poți doar să faci semn cu mâna și să începi să te ocupi doar atunci când se întâmplă cel mai rău. Pot exista mai multe cauze diferite dacă turația motorului dumneavoastră fluctuează. Fără o inspecție amănunțită a mașinii și a stării sale, este dificil să se determine problema.

Am abordat deja subiectul fluctuațiilor RPM în trecut. Cu toate acestea, acest articol va analiza una dintre cauzele specifice ale fluctuațiilor de putere a motorului, al cărei nume îl veți cunoaște cu siguranță - un senzor lambda defect.

Conţinut

Ce este un senzor lambda?

Lambda probe

Un senzor lambda sau sondă lambda este un senzor din conducta de evacuare care compară aerul din conducta de evacuare cu aerul din jurul motorului și creează un semnal electric bazat pe o reacție chimică. Semnalul de la senzorul lambda este procesat de unitatea de comandă a motorului, care ajustează ulterior raportul dintre combustibil și aer din spațiul de lucru folosind supapa de accelerație și injectoare.

Acest senzor obișnuia să fie numit sonda Bosch, deoarece compania Bosch a fost implicată în principal în dezvoltarea acestui senzor. După cum sa menționat, unitatea de control reglează raportul combustibil-aer în funcție de semnal, cum ar fi raportul lambda, de unde și denumirea de senzor lambda.

Dacă raportul lambda este egal cu 1, se utilizează raportul stoechiometric dintre combustibil și aer. De exemplu, la benzina obișnuită (în funcție de compoziția sa), sunt necesare aproximativ 14,7 kilograme de aer pentru arderea perfectă a 1 kilogram din acest combustibil.

La motorină, sunt necesare 15 până la 15,5 kilograme de aer pentru a arde perfect 1 kilogram de combustibil. Dacă raportul lambda este mai mic de 1 (mai mult combustibil decât aer), vorbim de un amestec bogat, iar invers, în cazul unui raport lambda mai mare de 1, când avem mai puțin combustibil decât aer, vorbim de un amestec slab .

Ce senzori lambda poți întâlni?

Pe atunci, motoarele pe benzină se descurcau cu un senzor lambda în spatele convertorului catalitic. Cu toate acestea, cu reglementări și standarde de emisii mai stricte, au început să fie utilizate cel puțin doi senzori lambda - al doilea senzor lambda a fost plasat în fața convertorului catalitic și este numit și cel de reglementare.

Senzorii lambda pot avea un număr diferit de fire care conduc la ei (1-4), dar totul depinde de tehnologie. Dezvoltarea lor a progresat de-a lungul timpului și astăzi cunoaștem mai multe tipuri de acești senzori. Cei mai vechi și mai simpli senzori lambda (denumiti simpli în anii 1970) trebuiau mai întâi încălziți la temperatura de funcționare cu gazele de evacuare, care sunt ineficiente și puteau dura câteva minute, în funcție de temperatura exterioară.

Un deceniu mai târziu, au fost folosiți senzori lambda încălziți, eficienți după doar câteva zeci de secunde. Cu toate acestea, cei mai noi senzori lambda, numiți și senzori planari, pot porni la câteva secunde după pornirea motorului.

Creșterea consumului de combustibil și a fluctuațiilor RPM

Refueling the car

Dacă senzorul lambda și-a atins sfârșitul duratei de viață, puteți porni motorul, deși cu dificultate, dar performanța și turațiile sale vor fluctua. În plus, funcționarea motorului va fi necultivată și, în cel mai rău caz, poate fi indus un mod de urgență cu o lumină de avertizare a motorului aprinsă.

Datorită faptului că senzorul lambda este expus la un mediu agresiv de gaze de eșapament și temperaturi ridicate, acesta poate eșua. Dacă senzorul lambda se defectează prea des, luați în considerare un senzor de calitate superioară sau schimbați furnizorul.

Daca nu, este necesar sa constientizezi ca se va uza in timp din cauza mediului mentionat in care functioneaza senzorul lambda.

Este posibil ca lampa de avertizare aprinsă să nu apară neapărat pe tabloul de bord și este posibil să nu o recunoașteți când motorul este pornit. Cu toate acestea, se poate întâmpla ca consumul de combustibil al mașinii tale să crească. Acest lucru se datorează faptului că raportul lambda este mai mic de 1 sau amestecul este mai bogat decât ar trebui să fie. Dacă da, puteți detecta mirosul de combustibil în spatele mașinii când mașina este la ralanti și motorul este cald.

3D model of a working V8 engine. Pistons and other mechanical parts are in motion.

Amintiți-vă că nu pierdeți puterea dintr-o dată, ci treptat, motiv pentru care mulți șoferi nu observă scăderea puterii. Cu toate acestea, trebuie să fiți atenți la defecțiunea senzorului lambda, nu numai din cauza consumului crescut de combustibil și a fluctuațiilor RPM, ci și din cauza MOT.

Dacă senzorul lambda este deteriorat, este foarte posibil ca mașina dvs. să nu treacă ITP. Și pentru a înrăutăți lucrurile, un senzor lambda defect sau deteriorat poate deteriora și catalizatorul pe termen lung, ceea ce este mai scump decât înlocuirea sondei lambda.