Defecțiunea sondei lambda: care este cauza?

Lambda probe
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

O defecțiune a sondei lambda poate fi cauza unui consum crescut de combustibil și a funcționării neregulate a motorului la ralanti sau neregulat. În articolul de astăzi, vom vorbi despre modul în care se manifestă o defecțiune a sondei lambda și ce probleme provoacă.

Înainte de a începe, totuși, să ne uităm la funcția sondei lambda și la modul în care aceasta afectează motorul.

Conţinut

Pentru ce este sonda lambda?

O sondă lambda este un senzor de oxigen în țeava de eșapament utilizat în toate motoarele cu aprindere prin scânteie cu injecție electrică de benzină, dar unele motoare diesel moderne sunt și ele echipate cu aceasta.

O sondă lambda reacționează la oxigenul din țeava de evacuare și generează un semnal electric bazat pe o reacție chimică. Acest semnal este trimis la unitatea de control al motorului, care apoi folosește supapa de accelerație și injectoare pentru a regla raportul dintre combustibil și aer în spațiul de lucru. Valoarea de ieșire a semnalului transmis de sonda lambda către unitatea de comandă a motorului se modifică în funcție de conținutul de oxigen din țeava de evacuare.

Folosind sonda lambda, unitatea de control al motorului este capabilă să creeze cel mai bun raport aer și combustibil, datorită căruia motorul funcționează economic și produce mai puține substanțe nocive. Sonda lambda are o formă asemănătoare bujiei și este realizată din platină și materiale ceramice.

Cu toate acestea, mașinile moderne sunt echipate cu două sonde lambda. Prima sondă lambda, sonda de reglare, se află în fața catalizatorului și își îndeplinește funcția clasică. A doua sondă lambda, denumită diagnostic, este situată în spatele catalizatorului, iar sarcina sa este să verifice eficacitatea convertizorului catalitic.

Dacă catalizatorul este nefuncțional, nu descompune substanțele nocive. Prin urmare, dacă a doua sondă lambda măsoară aceleași valori ca prima, înseamnă că catalizatorul nu funcționează, drept urmare motorul trece în modul de urgență sau se aprinde lampa de avertizare a motorului.

Ce probleme provoacă sonda lambda defectă?

O defecțiune a sondei lambda poate cauza mai multe probleme, în special consum mare de combustibil, ralanti brusc, funcționare neregulată a motorului sau porniri proaste. Să aruncăm o privire la modul în care se manifestă aceste probleme.

1. Consum mare de combustibil

Dacă sonda lambda este uzată și nu este definitiv scoasă din funcțiune, motorul funcționează normal, iar lampa de avertizare a motorului nu se aprinde. Totul arată bine la ochi, chiar dacă nu este.

Cu toate acestea, o sondă lambda uzată poate fi detectată relativ ușor de mirosul de benzină produs în spatele mașinii, chiar dacă motorul este încălzit până la temperatura de funcționare. Aceasta înseamnă că amestecul este mai bogat decât ar trebui să fie cu adevărat.

Un alt simptom al unei sonde lambda uzate este consumul crescut de combustibil. Este posibil să nu observați acest lucru, mai ales dacă nu folosiți mașina singur sau nu cumpărați o mașină a cărei sondă lambda era deja în stare proastă. Cu toate acestea, o sondă lambda uzată se manifestă și printr-o scădere a performanței, cu care șoferul se obișnuiește, deoarece nu se produce brusc, ci continuu.

Starea reală a sondei lambda poate fi detectată prin măsurarea tensiunii pe firele sale pozitive și negative.

2. Funcționare neregulată, funcționare neregulată și porniri proaste

Dacă sonda lambda este deteriorată permanent sau durata de viață a acesteia se termină deja, problemele se manifestă prin următoarele:

  • Porniri dificile
  • Ralenti brusc
  • Funcționare neregulată și necultivată a motorului însoțită de fluctuații de putere

În unele cazuri, unitatea de control poate seta motorul în modul de urgență, în care amestecul va fi amestecat în funcție de raportul stoichiometric. Cu toate acestea, lampa de avertizare a motorului de verificare indică defecțiunea sondei lambda într-un astfel de caz.

În cazul în care există două sonde lambda în conducta de evacuare, în timp ce problema este doar cu cea de diagnosticare, adică sonda lambda, care se află în spatele convertizorului catalitic, va exista o nepotrivire între cele două sonde lambda.

Acest lucru va face ca lampa de avertizare a motorului de pe bord să se aprindă, dar funcționarea motorului, puterea sau economia de combustibil nu se vor schimba. Deci singura problemă este că nu vei trece de un control tehnic cu o astfel de mașină.

Pe lângă problemele menționate, o defecțiune a sondei lambda poate provoca și deteriorarea convertizorului catalitic dacă este lăsată netratată pentru o perioadă lungă de timp. Acesta din urmă poate fi deteriorat de temperaturile ridicate care apar în țeava de eșapament ca urmare a arderii unui amestec prea bogat, chiar și în modurile de motor când acest lucru nu este de dorit.

Cauzele defecțiunii sondei lambda

Lambda probe

1. Uzură/deteriorări naturale

Sonda lambda este expusă la influențe foarte nedorite în conducta de evacuare. Acest lucru se datorează în principal temperaturii ridicate și efectului chimic agresiv al gazelor de eșapament. Prin urmare, este firesc ca sonda lambda să se uzeze în timp și să își atingă durata de viață într-o zi.

2. Deteriorări mecanice

Cele mai frecvente deteriorări mecanice ale sondei lambda au loc în timpul asamblarii acesteia. Printre acestea, putem include, de exemplu:

  • Ruperea sondei lambda (instalare incorectă)
  • Sârmă ruptă (asamblare incorectă)
  • Garnitura sondă slăbită (asamblare incorectă)
  • Coroziune (umezeală)
  • Depuneri pe senzor (ulei de ardere, lichid de răcire)

Urmăriți o scurtă demonstrație a modului în care funcționează sonda lambda: