Frână multi-coliziune: Cum funcționează acest sistem?
Multi-Collision Brake este un sistem care previne sau atenuează un impact ulterior după ce vehiculul s-a prăbușit și se află încă în mișcare.
Chiar dacă frâna multi-coliziune previne coliziunile sau impacturile ulterioare numai după ce vehiculul se prăbușește, este clasificată ca element de siguranță activă.
Conţinut
Cum funcționează frâna multi-coliziune?
Funcția frânei multi-coliziune este simplă. Să presupunem că vehiculul este echipat cu acest sistem și are loc un accident în care airbag-ul șoferului sau al pasagerului este activat.
În acest caz, unitatea de control electronică va primi o instrucțiune pe baza căreia vehiculul va frâna automat, fără ca șoferul să fie nevoit să apese pedala de frână.
Sistemul ESC: Cum funcționează sistemul electronic de control al stabilității?
Prin urmare, vehiculul decelerează automat cu o viteză de 6 m/s² până la o viteză de 10 km/h pentru a preveni un impact secundar sau a atenua consecințele acestuia. Decelerația automată are loc cu alte sisteme de conducere (ESP, TC, ABS, ASR și altele), care ajută la menținerea stabilității vehiculului și împiedică deplasarea acestuia în afara benzii.
Avantajul frânei multi-coliziune este că șoferul poate recâștiga controlul asupra vehiculului oricând apăsând pedala de accelerație sau frânând.
Care este avantajul de siguranță al unei frâne multi-coliziune?
Se estimează că aproape fiecare al patrulea accident implică mai multe coliziuni. Aceasta înseamnă că după primul impact, vehiculul se ciocnește de alte obstacole, pietoni sau virează în direcția opusă, ciocnind cu mașinile care se apropie.
Accidentele după primul impact tind să fie mult mai grave decât impactul inițial, deoarece centurile de siguranță, airbag-urile și alte elemente de siguranță pasivă sunt probabil să nu mai funcționeze în accidentele ulterioare. Toate caracteristicile de siguranță au fost utilizate în timpul primei coliziuni și astfel nu mai pot oferi niciun beneficiu suplimentar în cazul unei coliziuni secundare.
În plus, totuși, caroseria vehiculului poate fi, de asemenea, deteriorată semnificativ, ceea ce are astfel o capacitate mai scăzută de a absorbi energie în urma coliziunilor ulterioare. Frâna multi-coliziune încearcă să prevină tocmai astfel de situații.
Se estimează că, dacă toate vehiculele ar fi echipate cu frânare multi-coliziune, aproximativ 8% din accidentele mortale și 4% din rănile grave ar putea fi prevenite anual.
Semnalizarea unei frâne active multi-coliziune
Dacă frâna multi-coliziune este activată, luminile de avertizare clipesc continuu până când mașina încetinește la 10 km/h. În acel moment se aprind luminile de avertizare.
Lampă de avertizare ESP: Ce înseamnă și de ce este aprins?
În timp ce frâna multi-coliziune este activă, lampa de avertizare ESP sau lampa de avertizare ASR se aprinde pe tabloul de bord al mașinii.
Care sunt limitările frânării multi-coliziune?
Dacă sistemul de frânare este grav deteriorat la impactul inițial, frâna multi-coliziune nu va funcționa, deoarece frânarea sigură nu poate fi garantată.
Sistemul de frânare al mașinii: Cum funcționează?
Dacă există doar o deteriorare minoră a sistemului de frânare, de exemplu, o deteriorare a unui singur circuit al sistemului de frânare cu dublu circuit, frâna multi-coliziune este în continuare capabilă să ofere frânare sigură, iar sistemul este activ. Sistemul nu poate realiza o frânare completă de 6 m/s² în acest caz.