Lampă de avertizare ESP: Ce înseamnă și de ce este aprins?

ESP warning light
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Ledul de avertizare ESP poate indica faptul că ESP (Programul electronic de stabilitate) este activ, dezactivat sau că există o defecțiune. Dacă lampa de avertizare clipește, sistemul este activ, dar sistemul ESP probabil nu funcționează dacă lampa de avertizare este aprinsă constant.

ESP este un element important în tehnologia auto modernă, iar eșecul acestuia nu trebuie ignorat. Acest articol va examina pe scurt cum funcționează sistemul ESP și ce înseamnă atunci când lampa de avertizare ESP este aprinsă sau clipește.

Conţinut

Funcția ESP

Stability control warning light

Programul electronic de stabilitate (ESP) vă ajută să gestionați situațiile critice, cum ar fi atunci când vehiculul ar putea derapa. Acest sistem monitorizează viteza roții, poziția volanului, accelerația vehiculului și alți parametri pentru a determina dacă vehiculul se află în poziția optimă pe drum.

Să presupunem că ESP detectează că vehiculul este scăpat de sub control. În acest caz, unitatea de control reglează automat distribuția forței de frânare între roțile individuale și intervine în direcție pentru a preveni pierderea stabilității.

Acest lucru se întâmplă nu numai la frânare, ci și la accelerare și trecerea prin viraje ascuțite, pe care sistemul ESP împiedică vehiculul să deragă. Alte sisteme electronice, cum ar fi ABS și ASR, însoțesc acest sistem.

Lampa de avertizare ESP clipește

O lumină de avertizare ESP intermitentă indică un sistem activ, ceea ce nu reprezintă o problemă. Dimpotrivă, dacă acest martor clipește, probabil că ați ajuns într-o situație dificilă de condus, iar sistemul ESP a intervenit și a stabilizat vehiculul.

Această lumină de avertizare ESP poate clipi în anumite cazuri și apoi rămâne aprinsă. În acest caz, sistemul intervine în direcție pentru a preveni derapajul vehiculului. Dacă sistemul funcționează corect, lampa de avertizare se va stinge imediat ce mașina se stabilizează.

Lampa de avertizare ESP este aprinsă permanent

Traction control warning light

Dacă lampa de avertizare ESP este aprinsă constant chiar și în condiții normale, acestea pot fi cauzele:

  • Sistemul ESP a fost oprit folosind un buton sau prin interfața de pe panoul de bord
  • A existat o defecțiune a sistemului ESP în sine
  • A existat o defecțiune a senzorului sau o defecțiune a electronicii

Unele mașini nu permit oprirea sistemului ESP, dar dacă aveți o astfel de opțiune, lampa de avertizare poate semnala oprirea deliberată a sistemului de stabilizare electronică.

Prin urmare, vă recomandăm să încercați să opriți/porniți sistemul ESP. Dacă nu se întâmplă nimic cu lampa de avertizare când este stins sau aprins și încă aprins, va fi una dintre defecțiunile menționate.

Cu toate acestea, este imposibil să rezolvați singur aceste defecțiuni, deoarece în ambele cazuri, este necesar să efectuați diagnosticarea mașinii. Deci, cel mai bun lucru de făcut este să duceți imediat mașina la centrul de service.

Marcaje ale sistemului electronic de stabilitate

Producătorii de mașini folosesc diferite abrevieri atunci când etichetează sistemul electronic de stabilitate, dar principiul de funcționare al acestor sisteme este același. În cazul acestui sistem, este posibil să întâlniți următoarele etichete:

  • ESC (Electronic Stability Control) - denumire generală pentru sistemul electronic de stabilizare, dar folosit de Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen și Proton
  • ESP (Electronic Stability Program) - denumire folosită de Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai , Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini și Smart
  • ESP (Electronic Stabilization Program) - denumirea este folosită de Volkswagen (abrevierea este aceeași cu cea anterioară, diferența minoră este doar în numele complet)
  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - denumire folosită de Subaru, Nissan și Infiniti
  • DSC (Dynamic Stability Control) - denumire utilizată de Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda și Mini
  • VSA (Vehicle Stability Assist) - denumire utilizată de Acura și Honda
  • VSC (Vehicle Stability Control) - desemnarea utilizată de Lexus și Toyota
  • VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - denumirea utilizată de Lexus și Toyota
  • ASC (Active Stability Control) - denumirea folosită de Jaguar și Mitsubishi
  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - denumire folosită de Volvo
  • PSM (Porsche Stability Management) - denumirea, ca denumire implică, este utilizat de Porsche
  • M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - denumirea folosită de Mitsubishi
  • StabiliTrak - denumirea folosită de Buick, Cadillac, Chevrolet (majoritatea modelelor), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu și Hummer
  • AdvanceTrac - denumire folosită de Ford, Lincoln și Mercury
  • Manevrare activă - denumire folosită de Chevrolet (Corvette)

Unii producători folosesc mai multe denumiri, deoarece denumirea poate să nu se aplice întregii mărci, ci unui anumit model.

Forme ale luminilor de avertizare ESP

Pe lângă desemnarea sistemului ESP, lampa de avertizare ESP poate avea o formă diferită în funcție de producător și de modelul specific.

Pe lângă forma luminii de avertizare din imaginea principală (mai sus), puteți întâlni și un semn de exclamare într-un triunghi, în jurul căruia există un cerc aproape complet cu o săgeată.

ESP warning light

Mai puțin obișnuită este și o lampă de avertizare cu textul ESP în cerc (similar cu lampa de avertizare ABS). În marea majoritate a cazurilor, lampa de avertizare este galbenă sau portocalie, dar rareori există și o lumină de avertizare ESP roșie.

Unele modele au forma identică a luminilor ESP și ESC. Ideea este că aceste sisteme sunt identice. Diferența este doar în nume.

Întrebări frecvente despre lampa de avertizare ESP

Întrebarea 1: Este posibil să conduceți cu lampa de avertizare ESP aprinsă?

Da, puteți continua să conduceți, dar este important să aflați cauza aprinderii martorului cât mai curând posibil și să rezolvați problema. Conducerea cu martorul ESP aprins poate însemna că manevrabilitatea vehiculului este mai proastă, ceea ce poate duce la situații periculoase pe șosea.

Așadar, dacă lampa de avertizare ESP este aprinsă, conduceți cu atenție, în special pe suprafețe alunecoase, și evitați virajele bruște sau frânările bruște.

Întrebarea 2: Se poate aprinde martorul ESP chiar dacă nu există nicio problemă cu sistemul ESP?

Da, lampa de avertizare se poate aprinde chiar dacă nu există nicio problemă cu sistemul electronic de stabilitate. Cauzele pot fi diverse, cum ar fi o defecțiune a sistemului electric sau o problemă cu senzorul. În acest caz, este necesară efectuarea unui diagnostic auto și eliminarea cauzei.

Concluzie

Lampa de avertizare ESP aprinsă constant nu trebuie ignorată, adică dacă nu opriți în mod intenționat sistemul de stabilizare electronică.

Începând cu 2012, NHTSA cere ca toate mașinile noi vândute în SUA să fie echipate cu un program electronic de stabilitate. În schimb, conform Comisiei Europene, toate autoturismele noi trebuie să aibă un program electronic de stabilitate în UE.

Comparație video cu ESP activat și oprit pe Audi A3