Sistemul ESC: Cum funcționează sistemul electronic de control al stabilității?

ESC warning light
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Controlul electronic al stabilității, prescurtat ca ESC, ajută la prevenirea derapajului și la gestionarea situațiilor critice în cazul în care apare un astfel de eveniment. De asemenea, ajută la menținerea controlului și stabilității pe teren dificil sau în condiții de drum.

Acest sistem este același sistem electronic de stabilizare ca și sistemul ESP. Singura diferență dintre aceste două sisteme este în nume. Acest articol se va concentra pe sistemul ESC, modul în care funcționează și beneficiile sale.

Conţinut

Cum funcționează sistemul ESC?

Sistemul ESC ajută șoferul să gestioneze situațiile critice de conducere atunci când vehiculul derapaj. Unitatea de comandă compară datele despre starea reală a sensului de mers cu datele despre direcția de mers aleasă de șofer.

Dacă aceste date nu se potrivesc, unitatea de control a sistemului ESC îl evaluează ca derapaj și începe să stabilizeze automat mașina și să compenseze derapajul incipient. Când sistemul ESC detectează o pierdere de tracțiune, procesează automat informațiile de la ABS și senzorul de rotație a volanului.

Apoi frânează individual roțile din spate stânga/dreapta sau din față stânga/dreapta ale mașinii. Totuși, acest lucru nu se întâmplă doar la frânare, ci și la accelerare și la trecerea unui viraj, prin care sistemul ESC împiedică vehiculul să deragă.

ECU corectează potențiala pierdere a controlului prin

  1. Aplicarea selectivă a frânelor: ECU modulează presiunea de frânare pe anumite roți pentru a crea o forță de contracarare, ajutând vehiculul să-și recapete calea dorită.
  2. Reglarea accelerației: prin reducerea puterii motorului, ECU poate stabiliza și mai mult vehiculul, mai ales în situații precum subvirarea sau supravirarea.
  3. Alterarea transmisiei: în unele cazuri, ECU poate modifica raportul de viteză pentru a îmbunătăți stabilitatea și tracțiunea vehiculului.

Avantajele sistemului ESC

Sistemul electronic de control al stabilității face mașina mai stabilă și mai controlabilă, în special pe terenuri și drumuri dificile. Unele sisteme ESC intervin chiar și în direcția și viteza mașinii și, dacă este necesar, reglează puterea motorului și volanul.

Acest sistem servește ca element de siguranță activă a vehiculului. Acesta ar trebui să prevină o schimbare nedorită a direcției de mers în cazul unui derapaj, să reducă pierderea de tracțiune și astfel să mărească siguranța conducerii într-o mașină.

Sistemul ESC depășește capacitatea șoferului de a gestiona situațiile critice, deoarece sistemele ESC mai noi intervin în direcție.

Componentele sistemului ESC

  1. Senzori
  2. Unitatea electronică de control (ECU)
  3. Dispozitive de acţionare

1. Senzori

Sistemele ESC utilizează mai mulți senzori pentru a monitoriza mișcarea și dinamica vehiculului:

  • Senzorii vitezei roții măsoară viteza de rotație a fiecărei roți.
  • Senzorul unghiului de virare detectează direcția dorită de șofer.
  • Senzorul viteză de rotație măsoară viteza de rotație a vehiculului în jurul axei sale verticale.
  • Senzorul de accelerație laterală monitorizează mișcarea laterală a vehiculului.

2. Unitate electronică de control (ECU)

Unitatea de control electronic este creierul sistemului ESC. Prelucrează datele colectate de la diverși senzori și determină acțiuni corective pentru a menține stabilitatea vehiculului.

3. Actuatoare

Actuatoarele sunt componentele responsabile pentru executarea comenzilor ECU. Ei includ:

  • Modulator de frânare: reglează presiunea de frânare pe roțile individuale.
  • Controlulaccelerării: modifică puterea motorului.
  • Controlul transmisiei: modifică rapoartele de transmisie pentru a optimiza stabilitatea vehiculului.

Lampă de avertizare ESC - Există o problemă?

Stability control warning light

În ciuda culorii portocalii, este posibil ca lampa de avertizare ESC să nu semnaleze o problemă cu sistemul electronic de stabilizare. Unele sisteme electronice de stabilizare chiar intervin în direcția și viteza mașinii și, dacă este necesar, reglează puterea motorului sau rotesc roțile vehiculului în direcția dorită.

Dacă sistemul interferează cu direcția, lampa de avertizare ESC clipește. Aceasta nu este o problemă. Dimpotrivă - programul electronic de stabilitate este activ. Dacă acest martor luminează intermitent, probabil că ați ajuns într-o situație dificilă de condus, iar sistemul ESC a intervenit și a stabilizat vehiculul.

În anumite cazuri, această lumină poate clipi și apoi rămâne aprinsă. În acest caz, sistemul intervine în direcție pentru a preveni derapajul vehiculului. Dacă sistemul funcționează corect, lampa de avertizare se va stinge imediat ce mașina se stabilizează.

Totuși, dacă lampa de avertizare ESC rămâne aprinsă chiar și în condiții normale, probabil că este o problemă cu sistemul electronic de stabilitate.

ESC în vehicule moderne

Multe țări au recunoscut importanța sistemelor ESC și au impus includerea acestora în vehicule noi. Ca rezultat, ESC este acum o caracteristică standard în majoritatea mașinilor, camioanelor și SUV-urilor.

Producătorii continuă să perfecționeze și să îmbunătățească sistemele ESC, încorporând noi tehnologii pentru a îmbunătăți performanța și siguranța.

Există o diferență între ESC și ESP?

ESC (Electronic Stability Control) este același sistem cu ESP (Electronic Stability Program). Nu există nicio diferență între ESC și ESP, ci numele. Acest lucru se datorează faptului că diferiți producători de mașini folosesc nume diferite pentru anumite caracteristici.

Marcaje ale sistemului electronic de stabilitate

Producătorii de mașini folosesc diferite abrevieri atunci când etichetează sistemul electronic de stabilitate, dar principiul de funcționare al acestor sisteme este același. În cazul acestui sistem, este posibil să întâlniți următoarele etichete:

  • ESC (Electronic Stability Control) - denumire generală pentru sistemul electronic de stabilizare, dar folosit de Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen și Proton
  • ESP (Electronic Stability Program) - denumire folosită de Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai , Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini și Smart
  • ESP (Electronic Stabilization Program) - denumirea este folosită de Volkswagen (abrevierea este aceeași cu cea anterioară, diferența minoră este doar în numele complet)
  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - denumire folosită de Subaru, Nissan și Infiniti
  • DSC (Dynamic Stability Control) - denumire utilizată de Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda și Mini
  • VSA (Vehicle Stability Assist) - denumire utilizată de Acura și Honda
  • VSC (Vehicle Stability Control) - desemnarea utilizată de Lexus și Toyota
  • VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - denumirea utilizată de Lexus și Toyota
  • ASC (Active Stability Control) - denumirea folosită de Jaguar și Mitsubishi
  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - denumire folosită de Volvo
  • PSM (Porsche Stability Management) - denumirea, ca denumire implică, este utilizat de Porsche
  • M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - denumirea folosită de Mitsubishi
  • StabiliTrak - denumirea folosită de Buick, Cadillac, Chevrolet (majoritatea modelelor), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu și Hummer
  • AdvanceTrac - denumire folosită de Ford, Lincoln și Mercury
  • Manevrare activă - denumire folosită de Chevrolet (Corvette)

Unii producători folosesc mai multe denumiri, deoarece denumirea poate să nu se aplice întregii mărci, ci unui anumit model.

Concluzie

Controlul electronic al stabilității este o tehnologie esențială pentru îmbunătățirea stabilității vehiculului și reducerea riscului de accidente. Prin monitorizarea și ajustarea comportamentului vehiculului în timp real, sistemele ESC oferă șoferilor un control sporit, o manevrabilitate îmbunătățită și o experiență de conducere mai sigură.

Odată cu adoptarea pe scară largă a ESC în vehiculele moderne, siguranța rutieră continuă să se îmbunătățească pentru șoferii din întreaga lume.