Lampă de avertizare VDC: Ce înseamnă și de ce este aprins?

Stability control warning light
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Lampa de avertizare VDC poate semnala activitatea sistemului VDC (Vehicle Dynamic Control), oprirea acestuia sau defecțiunea acestuia. Dacă lampa de avertizare clipește, sistemul de control dinamic este activ. Dacă ledul de avertizare este aprins, sistemul probabil nu funcționează din cauza opririi sau a unei defecțiuni.

VDC este un element important în tehnologia auto modernă, iar eșecul acestuia nu trebuie ignorat. În acest articol, vom analiza pe scurt cum funcționează sistemul de control dinamic și ce înseamnă atunci când lampa de avertizare VDC este aprinsă sau, dimpotrivă, clipește.

Conţinut

Ce este VDC și cum funcționează?

Sistemul VDC (Vehicle Dynamic Control) stabilizează vehiculul și ajută la gestionarea situațiilor în care mașina ar putea derapa. Acest sistem monitorizează poziția volanului, viteza roții, accelerația vehiculului și alți parametri pentru a determina dacă vehiculul menține direcția dorită.

Când VDC detectează o pierdere de tracțiune, procesează automat informațiile de la ABS și senzorul de rotație a volanului. Apoi aplică forță de frânare pe roțile individuale ale mașinii pentru a preveni derapajul.

Cu toate acestea, sistemul folosește forța de frânare pe roți ori de câte ori este nevoie. Poate apărea în timpul accelerației, precum și atunci când faceți viraj strâns. Sistemul VDC reduce riscul de derapare prin aplicarea forței de frânare. Pe lângă ABS, acest sistem folosește și sistemul ASR.

Lampa de avertizare VDC clipește. Este aceasta o problemă?

În cazul unei lămpi de avertizare VDC care clipește, aceasta nu este o problemă - dimpotrivă. Intermitent indică activitatea sistemului. Autovehiculul a ajuns într-o situație dificilă, iar sistemul VDC a intervenit pentru a-l stabiliza și a preveni derapajul.

În situații dificile de condus, cum ar fi virajele strânse sau frânarea bruscă, această lumină de avertizare poate clipi și apoi se aprinde. Într-un astfel de caz, sistemul VDC stabilizează vehiculul interferând cu direcția. Dacă sistemul funcționează corect, lampa de avertizare se va stinge imediat ce mașina se stabilizează.

Ledul de avertizare VDC este încă aprins. Care-i treaba?

Dacă lampa de avertizare nu se aprinde numai în condiții dificile de condus și risc de derapare, pot apărea următoarele situații:

  • Sistemul VDC a fost oprit folosind un buton (cu inscripția OFF sub simbolul standard sau cu o pictogramă tăiată) sau prin interfața de pe tabloul de bord al mașinii dvs.
  • A apărut o defecțiune la sistemul VDC
  • A avut loc o defecțiune a senzorului sau o defecțiune electronică

Unele mașini nu permit oprirea sistemului VDC, dar dacă aveți o astfel de opțiune, o lumină de avertizare aprinsă poate semnala o oprire intenționată a controlului dinamic.

Prin urmare, vă recomandăm să încercați să opriți/porniți sistemul VDC. Dacă nu se întâmplă nimic cu indicatorul luminos atunci când îl porniți sau îl opriți, este probabil unul dintre defecțiunile menționate mai sus.

Cu toate acestea, este imposibil să rezolvați singur aceste defecțiuni, deoarece, în ambele cazuri, este necesar să efectuați diagnosticarea mașinii. Cel mai bun lucru de făcut este să vă duceți imediat mașina la atelier.

Marcaje ale sistemului electronic de stabilitate

Producătorii de mașini folosesc diferite abrevieri atunci când etichetează sistemul electronic de stabilitate, dar principiul de funcționare al acestor sisteme este același. În cazul acestui sistem, este posibil să întâlniți următoarele etichete:

  • ESC (Electronic Stability Control) - denumire generală pentru sistemul electronic de stabilizare, dar folosit de Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen și Proton
  • ESP (Electronic Stability Program) - denumire folosită de Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai , Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini și Smart
  • ESP (Electronic Stabilization Program) - denumirea este folosită de Volkswagen (abrevierea este aceeași cu cea anterioară, diferența minoră este doar în numele complet)
  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - denumire folosită de Subaru, Nissan și Infiniti
  • DSC (Dynamic Stability Control) - denumire utilizată de Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda și Mini
  • VSA (Vehicle Stability Assist) - denumire utilizată de Acura și Honda
  • VSC (Vehicle Stability Control) - desemnarea utilizată de Lexus și Toyota
  • VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - denumirea utilizată de Lexus și Toyota
  • ASC (Active Stability Control) - denumirea folosită de Jaguar și Mitsubishi
  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - denumire folosită de Volvo
  • PSM (Porsche Stability Management) - denumirea, ca denumire implică, este utilizat de Porsche
  • M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - denumirea folosită de Mitsubishi
  • StabiliTrak - denumirea folosită de Buick, Cadillac, Chevrolet (majoritatea modelelor), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu și Hummer
  • AdvanceTrac - denumire folosită de Ford, Lincoln și Mercury
  • Manevrare activă - denumire folosită de Chevrolet (Corvette)

Unii producători folosesc mai multe denumiri, deoarece denumirea poate să nu se aplice întregii mărci, ci unui anumit model.

Forma diferită a lămpii de avertizare VDC

Ca și în cazul marcajelor sistemului VDC, această lumină de avertizare poate avea o formă diferită în funcție de producător și de modelul specific. Pe lângă lampa de avertizare din imaginea principală, puteți întâlni și un triunghi cu un semn de exclamare într-un cerc aproape complet - Alfa Romeo folosește această lumină de avertizare pentru sistemul VDC.

Stability control warning light

Unele mașini au aceeași formă a luminii de avertizare VDC ca și în cazul sistemelor ESC sau DSC. De exemplu, puteți vedea un triunghi și un semn de exclamare pe modelele Alfa Romeo și BMW, chiar dacă BMW folosește un sistem DSC în loc de un VDC. Ideea este că sistemul VDC este în esență identic cu alte sisteme electronice de stabilizare. Diferența este doar în nume.

Lămpi de avertizare VDC OFF

Stability control off

Această lumină de avertizare poate indica un sistem VDC sau controlul tracțiunii dezactivat, în funcție de model și producător. Dacă vehiculul dvs. permite oprirea sistemului, butonul poate avea aceeași formă ca acest indicator luminos.

VDC OFF warning light

Întrebări frecvente despre ledul de avertizare VDC

Întrebarea 1: Pot conduce cu ledul de avertizare VDC aprins?

Da, puteți, dar este necesar să aflați cauza aprinderii martorului cât mai curând posibil și să rezolvați problema în cazul în care sistemul VDC nu este oprit intenționat. Conducerea cu lampa de avertizare VDC aprinsă poate însemna o stabilitate mai scăzută, ceea ce duce la situații periculoase pe șosea și un risc mai mare de derapare.

Deci, dacă lampa de avertizare VDC este aprinsă, conduceți cu atenție, în special pe suprafețe alunecoase, și evitați virajele strânse sau frânările bruște.

Întrebarea 2: Se poate aprinde ledul de avertizare VDC chiar dacă nu există nicio problemă cu sistemul VDC?

Da, lampa de avertizare se poate aprinde chiar dacă nu există nicio problemă cu sistemul de control dinamic. Motivul poate varia, cum ar fi o defecțiune a sistemului electric sau o problemă cu senzorul. În acest caz, este necesară efectuarea diagnosticării auto și eliminarea cauzei.

Concluzie

Lampa de avertizare VDC aprinsă nu trebuie ignorată, adică dacă nu ați dezactivat în mod deliberat sistemul de control dinamic. Conform regulamentului Comisiei Europene, fiecare autoturism nou omologat trebuie să aibă acest sistem instalat începând cu 1 noiembrie 2011. Toate vehiculele din UE trebuie să fie echipate cu acest sistem din 2014.

Comparație video cu pornirea și oprirea ESC (echivalent cu sistemul VDC) pe un VW Golf Sportwagen