Lampă de avertizare ESC: Ce înseamnă și de ce este aprins?

ESC warning light
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Lampa de avertizare ESC poate indica faptul că controlul electronic al stabilității este activ, dezactivat sau că există o defecțiune în sistem. Dacă această lumină de avertizare clipește, sistemul ECS este activ, dar dacă este aprins constant, cel mai probabil sistemul nu funcționează.

ESC este un element important în tehnologia auto modernă, iar eșecul acestuia nu trebuie ignorat. În acest articol, vom arunca o lumină asupra modului în care funcționează sistemul electronic de control al stabilității și ce înseamnă atunci când lampa de avertizare ESC este aprinsă sau clipește.

Conţinut

Funcția ESC

Sistemul ESC (Electronic Stability Control) ajută șoferul să gestioneze situațiile critice de condus atunci când vehiculul derapaj. Acest sistem monitorizează viteza roții, poziția volanului, accelerația vehiculului și alți parametri pentru a determina dacă vehiculul se află în poziția optimă pe drum.

Când sistemul ESC detectează o pierdere de tracțiune, procesează automat informațiile de la ABS și senzorul de rotație a volanului. Apoi frânează individual roțile din spate stânga/dreapta sau din față stânga/dreapta ale mașinii.

Totuși, acest lucru nu se întâmplă doar la frânare, ci și la accelerare și la trecerea unui viraj, prin care sistemul ESC împiedică vehiculul să deragă. Pe lângă sistemul ABS, acest sistem folosește și sistemul ASR.

Lampa de avertizare ESC clipește

În cazul unei lămpi de avertizare ESC care clipește, aceasta nu este o problemă - dimpotrivă. Controlul electronic al stabilității este activ. Probabil ați ajuns într-o situație dificilă de condus, iar sistemul ESC a intervenit și a stabilizat vehiculul.

În situații dificile, cum ar fi virajele strânse sau frânarea bruscă, această lumină de avertizare poate clipi și apoi se aprinde. În acest caz, sistemul ESC intervine în direcție pentru a stabiliza mașina. Dacă sistemul funcționează corect, lampa de avertizare se va stinge imediat ce mașina se stabilizează.

Lampa de avertizare ESC este aprinsă permanent

Stability control warning light

Dacă lampa de avertizare ESC este aprinsă în permanență, chiar și atunci când nu se confruntă cu condiții dificile de condus sau risc de derapare, pot exista următoarele cauze:

  • Sistemul ESC a fost dezactivat folosind butonul (cu o pictogramă în formă de lumină de avertizare deasupra și inscripția OFF dedesubt) sau prin interfața de pe tabloul de bord
  • A apărut o defecțiune a sistemului ESC în sine
  • A existat o defecțiune a senzorului și respectiv defecțiune a electronicii

Unele mașini nu permit oprirea sistemului ESC, dar dacă aveți o astfel de opțiune, această lumină de avertizare poate semnala oprirea intenționată a sistemului electronic de stabilizare.

Prin urmare, vă recomandăm să încercați să opriți/porniți sistemul ESC. Dacă nu se întâmplă nimic cu lampa de avertizare ESC atunci când faceți acest lucru și lampa de avertizare este încă aprinsă, cel mai probabil va fi una dintre defecțiunile menționate.

Cu toate acestea, este imposibil să rezolvați singur aceste defecțiuni, deoarece în ambele cazuri, este necesar să efectuați diagnosticarea vehiculului. Deci cel mai bun lucru de făcut este să duceți imediat mașina la atelierul de reparații.

Marcaje ale sistemului electronic de stabilitate

Producătorii de mașini folosesc diferite abrevieri atunci când etichetează sistemul electronic de stabilitate, dar principiul de funcționare al acestor sisteme este același. În cazul acestui sistem, este posibil să întâlniți următoarele etichete:

  • ESC (Electronic Stability Control) - denumire generală pentru sistemul electronic de stabilizare, dar folosit de Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen și Proton
  • ESP (Electronic Stability Program) - denumire folosită de Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai , Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini și Smart
  • ESP (Electronic Stabilization Program) - denumirea este folosită de Volkswagen (abrevierea este aceeași cu cea anterioară, diferența minoră este doar în numele complet)
  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - denumire folosită de Subaru, Nissan și Infiniti
  • DSC (Dynamic Stability Control) - denumire utilizată de Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda și Mini
  • VSA (Vehicle Stability Assist) - denumire utilizată de Acura și Honda
  • VSC (Vehicle Stability Control) - desemnarea utilizată de Lexus și Toyota
  • VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - denumirea utilizată de Lexus și Toyota
  • ASC (Active Stability Control) - denumirea folosită de Jaguar și Mitsubishi
  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - denumire folosită de Volvo
  • PSM (Porsche Stability Management) - denumirea, ca denumire implică, este utilizat de Porsche
  • M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - denumirea folosită de Mitsubishi
  • StabiliTrak - denumirea folosită de Buick, Cadillac, Chevrolet (majoritatea modelelor), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu și Hummer
  • AdvanceTrac - denumire folosită de Ford, Lincoln și Mercury
  • Manevrare activă - denumire folosită de Chevrolet (Corvette)

Unii producători folosesc mai multe denumiri, deoarece denumirea poate să nu se aplice întregii mărci, ci unui anumit model.

Forme luminoase de avertizare ESC

La fel ca și marcajele sistemului ESC, lampa de avertizare ESC poate avea o formă diferită în funcție de producător și de modelul specific. Pe lângă forma luminii de avertizare din imaginea principală (de mai sus), puteți întâlni și următoarea formă a luminii de avertizare: un triunghi cu un semn de exclamare într-un cerc aproape complet.

Stability control warning light

Unele modele au forma identică a luminilor de avertizare ESP și ESC. Ideea este că aceste sisteme sunt identice. Diferența este doar în nume.

Lampa de avertizare ESC - OPRIT

Stability control off

În funcție de model și producător, această lumină de avertizare poate indica un ESC dezactivat sau controlul tracțiunii. Dacă vehiculul dvs. permite oprirea sistemului, butonul poate avea aceeași formă ca acest indicator luminos.

Întrebări frecvente lampa de avertizare ESC

Întrebarea 1: Pot conduce cu lampa de avertizare ESC aprinsă?

Da, puteți, dar este necesar să găsiți cauza aprinderii lămpii de avertizare cât mai curând posibil și să rezolvați problema. Conducerea cu martorul ESC aprins poate însemna că manevrabilitatea vehiculului este mai slabă, ceea ce poate duce la situații periculoase pe șosea.

Așadar, dacă lampa de avertizare ESC este aprinsă, conduceți cu atenție, în special pe suprafețe alunecoase, și evitați virajele strânse sau frânările bruște, dacă este posibil.

Întrebarea 2: Se poate aprinde martorul ESC chiar dacă nu există nicio problemă cu sistemul ESC?

Da, lampa de avertizare se poate aprinde chiar dacă nu există nicio problemă cu sistemul electronic de stabilitate. Cauzele pot fi diverse, cum ar fi o defecțiune a sistemului electric sau o problemă cu senzorul. În acest caz, este necesară efectuarea unui diagnostic auto și eliminarea cauzei.

Concluzie

Lampa de avertizare ESC aprinsă nu trebuie ignorată, adică dacă nu opriți în mod intenționat sistemul electronic de stabilizare.

Începând cu 2012, NHTSA cere ca toate mașinile noi vândute în SUA să fie echipate cu control electronic al stabilității. În schimb, conform Comisiei Europene, toate autoturismele noi trebuie să aibă control electronic al stabilității în UE.

Comparație video cu pornirea și oprirea ESC pe un VW Golf Sportwagen