VDC: Cum funcționează sistemul de control dinamic al vehiculului?
VDC (Vehicle Dynamic Control) se referă la sistemul de control dinamic al vehiculului. Sistemul VDC servește la stabilizarea vehiculului și ajută la gestionarea situațiilor în cazul unei pierderi de tracțiune sau al unui derapaj.
VDC reprezintă unul dintre sistemele electronice de stabilizare și este identic cu sistemul ESC sau ESP. Diferența dintre aceste sisteme constă în nume și abreviere, dar funcția și scopul lor sunt aceleași.
Conţinut
- Cum funcționează sistemul VDC?
- Avantajele sistemului VDC
- Componentele sistemului VDC
- Lampa de avertizare VDC semnalează o problemă cu sistemul?
- Lampă de avertizare specifică pentru sistemul VDC dezactivat
- VDC la Subaru
- VDC la vehiculele Nissan și Infiniti
- VDC în vehiculele moderne
- Care este diferența dintre sistemele VDC și ESC?
- Marcaje ale sistemului electronic de stabilitate
- Concluzie
Cum funcționează sistemul VDC?
Sistemul VDC (Vehicle Dynamic Control) ajută la stabilizarea vehiculului și gestionează simultan situațiile critice de conducere. De exemplu, când mașina ar putea derapa.
ECU evaluează aceste situații comparând datele privind direcția reală și cea dorită a vehiculului. Prin direcția intenționată, înțelegem direcția aleasă de șofer folosind volanul. Dacă aceste date nu se potrivesc, sistemul VDC evaluează situația ca o derapare și începe să stabilizeze mașina și să compenseze automat derapajul incipient.
Sistem ABS: Cum funcționează și pentru ce este?
Când sistemul VDC detectează o pierdere de tracțiune, procesează automat informațiile de la ABS și senzorul de rotație a volanului. Apoi aplică forța de frânare pe roțile individuale ale mașinii.
Frânarea automată a roților individuale are loc și în timpul accelerării și virajelor bruște. Sistemul VDC ține astfel mașina în afara pericolului de derapare fără ca șoferul să-și dea seama.
Avantajele sistemului VDC
Controlul dinamic al vehiculului face mașina mai stabilă și mai controlabilă. De asemenea, sistemele VDC moderne și mai avansate pot interfera cu direcția și viteza vehiculului și, dacă este necesar, pot regla puterea motorului și rotația volanului.
Acest sistem aparține elementelor de siguranță activă a vehiculului deoarece previne o schimbare nedorită a direcției în cazul unui derapaj. În plus, reduce riscul de pierdere a tracțiunii și crește siguranța generală la conducere. Sistemele VDC mai noi interferează chiar și cu direcția și depășesc capacitatea șoferului de a gestiona situațiile critice.
Statisticile arată, de asemenea, că VDC contribuie la creșterea siguranței active, reducând astfel accidentele de circulație. Estimările spun că aproximativ 1/10 din accidente ar fi evitate dacă toate vehiculele ar fi echipate cu acest sistem sau cu un sistem electronic de stabilizare.
Componentele sistemului VDC
- Senzori
- Unitate electronică de control (ECU)
- Dispozitive de acţionare
1. Senzori
Sistemul VDC folosește mai mulți senzori pentru a monitoriza mișcarea și dinamica vehiculului:
- Senzorii de viteză a roții măsoară viteza de rotație a fiecărei roți.
- Senzorul unghiului de virare detectează direcția dorită de șofer.
- Senzorul de viteză unghiulară măsoară viteza de rotație a vehiculului în jurul axei sale verticale.
- Senzorul de accelerație laterală monitorizează mișcarea laterală a mașinii.
2. Unitate electronică de control (ECU)
Unitatea de control electronică este creierul sistemului VDC. Prelucrează datele colectate de la diverși senzori și determină măsurile necesare pentru menținerea stabilității vehiculului.
3. Membrii activi
Actuatoarele sunt componente care execută comenzile controlerului de sistem VDC. Acestea includ:
- Modulator de frânare: reglează presiunea de frânare pe roțile individuale.
- Control accelerator: reglează puterea de ieșire a motorului.
- Control cutie de viteze: modifică rapoartele de viteză pentru a optimiza stabilitatea vehiculului.
Lampa de avertizare VDC semnalează o problemă cu sistemul?
Este posibil ca ledul de avertizare VDC să nu indice o problemă cu controlul dinamic al vehiculului, în ciuda culorii portocalii. Unele sisteme moderne de control dinamic intervin și în direcția și viteza mașinii și, dacă este necesar, reglează puterea motorului sau rotesc roțile vehiculului în direcția dorită.
Dacă sistemul interferează cu direcția, o lumină de avertizare VDC intermitentă nu este o problemă - dimpotrivă. Lampa de avertizare clipește din cauza activității sistemului de control dinamic. Într-o situație dificilă de condus, sistemul VDC stabilizează vehiculul.
Lampă de avertizare VDC: Ce înseamnă și de ce este aprins?
În unele cazuri, această lumină de avertizare poate clipi și apoi rămâne aprinsă. În acest caz, sistemul intervine în direcție pentru a preveni derapajul vehiculului. Dacă sistemul funcționează corect, lampa de avertizare se va stinge când mașina se stabilizează.
Dacă, totuși, lampa de avertizare VDC rămâne aprinsă chiar și în condiții normale de conducere, este fie o oprire deliberată a sistemului VDC (la unele mașini, este indicată printr-o lumină de avertizare specifică), fie o problemă cu sistemul, fie o defecțiune. în electronică.
Lampă de avertizare specifică pentru sistemul VDC dezactivat
VDC dezactivat poate fi indicat de lumini de avertizare specifice, adesea cu cuvântul OPRIT sub lampa de avertizare VDC standard sau o traversare a luminii de avertizare VDC normale. Cu toate acestea, rețineți că sistemul este dezactivat/defect chiar și cu ledul normal de avertizare VDC aprins constant.
VDC la Subaru
Majoritatea mașinilor Subaru au tracțiune integrală ca standard. Sistemul VDC funcționează cu AWD (All Wheel Drive) pentru a asigura tracțiune și stabilitate maxime.
Subaru susține că, cu tracțiunea integrală, roata de frână va câștiga tracțiune mai repede decât o mașină cu tracțiune pe două roți. Pe lângă funcția standard, sistemul VDC poate reduce debitul de combustibil pentru a limita cuplul pentru o mai bună stabilitate.
VDC la vehiculele Nissan și Infiniti
Sistemul VDC funcționează ca sistemele electronice standard de control al stabilității la mașinile Nissan și Infiniti. În plus, totuși, ajută la limitarea supravirării și subvirării.
În majoritatea mașinilor Nissan sau Infiniti, există un comutator VDC OFF pentru a opri sistemul de control dinamic.
VDC în vehiculele moderne
Multe țări au recunoscut beneficiile VDC și au impus includerea acestuia în vehicule noi. Sistemul VDC a devenit astfel o funcție standard a majorității mașinilor.
Producătorii continuă să îmbunătățească VDC, încorporând noi tehnologii pentru a crește performanța și siguranța.
Care este diferența dintre sistemele VDC și ESC?
Nu există nicio diferență între sistemele VDC (Vehicle Dynamic Control) și ESC (Electronic Stability Control); sunt la fel. Singura diferență este în denumire, deoarece producătorii folosesc denumiri diferite, nu numai pentru acest sistem.
Sistemul ESC: Cum funcționează sistemul electronic de control al stabilității?
Marcaje ale sistemului electronic de stabilitate
Producătorii de mașini folosesc diferite abrevieri atunci când etichetează sistemul electronic de stabilitate, dar principiul de funcționare al acestor sisteme este același. În cazul acestui sistem, este posibil să întâlniți următoarele etichete:
- ESC (Electronic Stability Control) - denumire generală pentru sistemul electronic de stabilizare, dar folosit de Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen și Proton
- ESP (Electronic Stability Program) - denumire folosită de Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai , Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini și Smart
- ESP (Electronic Stabilization Program) - denumirea este folosită de Volkswagen (abrevierea este aceeași cu cea anterioară, diferența minoră este doar în numele complet)
- VDC (Vehicle Dynamic Control) - denumire folosită de Subaru, Nissan și Infiniti
- DSC (Dynamic Stability Control) - denumire utilizată de Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda și Mini
- VSA (Vehicle Stability Assist) - denumire utilizată de Acura și Honda
- VSC (Vehicle Stability Control) - desemnarea utilizată de Lexus și Toyota
- VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - denumirea utilizată de Lexus și Toyota
- ASC (Active Stability Control) - denumirea folosită de Jaguar și Mitsubishi
- DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - denumire folosită de Volvo
- PSM (Porsche Stability Management) - denumirea, ca denumire implică, este utilizat de Porsche
- M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - denumirea folosită de Mitsubishi
- StabiliTrak - denumirea folosită de Buick, Cadillac, Chevrolet (majoritatea modelelor), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu și Hummer
- AdvanceTrac - denumire folosită de Ford, Lincoln și Mercury
- Manevrare activă - denumire folosită de Chevrolet (Corvette)
Unii producători folosesc mai multe denumiri, deoarece denumirea poate să nu se aplice întregii mărci, ci unui anumit model.
Concluzie
Controlul dinamic al stabilității este o tehnologie esențială pentru îmbunătățirea stabilității vehiculului și reducerea riscului de accidente. Prin monitorizarea și reglarea comportamentului vehiculului în timp real, sistemul VDC asigură un control și o manevrabilitate mai bune, făcând mașina mai sigură, mai ales în cazul condițiilor proaste de condus.