Motorul nu se încălzește la temperatura corectă: unde este problema?

Engine temperature
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Temperatura lichidului de răcire este foarte importantă pentru funcționarea corectă și eficientă a motorului. Fiecare motor are o anumită temperatură ideală de lucru pe care trebuie să o atingă pentru funcționarea optimă.

Pentru o funcționare corectă a motorului, temperatura ideală a lichidului de răcire este între 80°C și 90°C (176 până la 194 grade Fahrenheit), în funcție de tipul și construcția motorului.

Conţinut

Introducere

Dacă motorul nu este încălzit optim și temperatura lui este mai mică decât ar trebui, acesta arată un consum mai mare de combustibil, o funcționare mai proastă și un zgomot mai mare. În plus, datorită temperaturii scăzute, frecarea este și ea crescută, ceea ce duce la o uzură mai mare a tuturor pieselor motorului.

Dar ce cauzează problema când indicatorul de temperatură a lichidului de răcire nu atinge temperatura optimă a motorului? Această problemă se poate datora unei defecțiuni a unor componente ale motorului, cel mai adesea o defecțiune a termostatului sau a senzorului de temperatură a lichidului de răcire.

Cum se manifestă un termostat prost?

O problemă cu un termostat defect se manifestă printr-o temperatură prea ridicată sau, dimpotrivă, scăzută a lichidului de răcire. Pentru a spune simplu, motorul fie se supraîncălzește, fie nu se încălzește la temperatura corectă. Ambele cazuri sunt grave, iar rezolvarea lor cât mai curând posibil este necesară.

Să presupunem că motorul nu se poate încălzi la temperatura de funcționare corectă. În acest caz, veți afla foarte ușor că indicatorul de temperatură a lichidului de răcire nu urcă mai mult de 70°C (sau puțin peste 150 de grade Fahrenheit).

În plus, această problemă se manifestă și prin încălzire foarte slabă, sau mai bine zis mașina se încălzește, dar cam la fel ca atunci când o porniți dimineața după ce a stat toată noaptea pe o stradă înghețată.

Cum afectează termostatul temperatura lichidului de răcire?

Un termostat este un dispozitiv care controlează fluxul de lichid de răcire în circuitul de răcire al motorului. Sarcina acestui dispozitiv este de a controla circuitul de răcire și de a atinge și menține temperatura optimă de funcționare a motorului cât mai repede posibil.

Când motorul este rece, pompa de apă furnizează lichid de răcire numai carcasei blocului cilindrilor și chiulasei. Lichidul de răcire este returnat la pompă prin furtunul de bypass de la cap și blocul motor deoarece termostatul este încă închis.

După atingerea temperaturii optime de funcționare, robinetul termostatului se deschide. Lichidul de răcire începe să curgă prin întregul circuit de răcire în radiator, unde aerul care curge răcește lichidul de răcire.

Menținerea temperaturii optime este controlată prin deschiderea și închiderea supapei termostatului, care se realizează folosind ceară, parafină și umpluturi similare în termostat. Când se atinge temperatura dorită, ceara se lichefiază și se dilată, împingând pistonul, care deschide robinetul termostatului.

În cele mai recente modele de mașini, însă, puteți găsi termostate controlate electric, care pot controla mai precis răcirea.

Totuși, supapa termostatului trebuie să se deschidă la momentul potrivit - nu prea devreme, dar nici prea târziu. Dacă supapa termostatică s-ar deschide prea devreme, motorul s-ar încălzi lent și prost și nu ar menține temperatura optimă de funcționare. Dacă termostatul se deschide prea târziu, temperatura ar fi prea ridicată, iar lichidul de răcire ar fierbe.

Cum se manifestă un senzor de temperatură a lichidului de răcire prost?

Dacă este un senzor de temperatură a lichidului de răcire prost, problema este puțin mai specifică. Să presupunem că este o defecțiune a acestui senzor. În acest caz, nu este o problemă cu supraîncălzirea sau nu supraîncălzirea motorului, chiar dacă la prima vedere poate părea așa, deoarece indicatorul de temperatură a lichidului de răcire poate lovi și să sară pe scara de temperatură după bunul plac.

Cu toate acestea, aceasta nu este singura problemă, deoarece acest senzor nu este folosit doar pentru a afișa temperatura lichidului de răcire. Senzorul de temperatura lichidului de racire este o componenta esentiala care controleaza intreaga functionare a motorului. Deoarece acest senzor interferează cu aproape tot ceea ce are legătură cu funcționarea motorului, poate provoca și diverse probleme, de la o pornire proastă a motorului până la fluctuații de turație și consum prea mare de combustibil.

ECU (engine control unit)

Senzorul de temperatură a lichidului de răcire înregistrează datele despre temperatura lichidului de răcire și apoi trimite aceste date la unitatea de control al motorului. Datele senzorului sunt una dintre informațiile importante utilizate de unitatea de control al motorului pentru a determina starea motorului și pentru a schimba modul de funcționare al motorului în consecință.

Cu ajutorul datelor de la senzorul de temperatură a lichidului de răcire, unitatea de control afectează doza de combustibil, momentul aprinderii, timpul de injecție și turația la ralanti. Unele motoare folosesc senzori duali.

Aceștia sunt doi senzori, dintre care unul informează ECU despre starea motorului, iar celălalt servește ca indicator al temperaturii lichidului de răcire pe tabloul de bord. Prin urmare, dacă pleacă doar senzorul destinat indicatorului de temperatură a lichidului de răcire, nu este o astfel de problemă.

O situație mult mai gravă apare dacă senzorul de temperatură a lichidului de răcire, care informează unitatea de control a motorului despre starea motorului, se defectează. În acest caz, puteți întâmpina diverse probleme, cum ar fi consumul crescut de combustibil, care este cauzat de informații proaste despre temperatura motorului (ECU oferă o doză mai mare de combustibil ca și cum motorul ar fi rece), pornire dificilă, funcționare instabilă a motorului, sau viteza de ralanti crescută.

Concluzie

Fie că este o defecțiune a termostatului sau a senzorului de temperatură a lichidului de răcire, nu merită să așteptați și este necesar să rezolvați această problemă cât mai curând posibil.