Cum se manifestă o chiulasă crăpată?

Cylinder head
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

O chiulasă crăpată este o defecțiune mecanică gravă și este o teamă pentru mulți șoferi. Dar ce poate cauza crăparea chiulasei și cum se manifestă această problemă?

Cum se detectează foarte ușor o chiulasă crăpată? Vom răspunde la toate aceste întrebări în acest articol.

Conţinut

Ce poate cauza fisurarea chiulasei?

Chiulasa este una dintre cele mai sensibile si solicitate componente ale motorului deoarece, in timpul functionarii motorului, este solicitata semnificativ mecanic si termic. Cea mai frecventă cauză a deteriorării chiulasei este astfel supraîncărcarea termică și supraîncălzirea.

De asemenea, nu ar trebui să uităm de erorile de proiectare, cum ar fi conductele prost modelate, din cauza circulației insuficiente a lichidului de răcire. Acest lucru duce din nou la supraîncălzirea chiulasei și la fisurarea sa ulterioară.

Cum se manifestă o chiulasă crăpată?

O chiulasa crapata se manifesta cel mai adesea prin pierderea lichidului de racire, insotita de fum alb de la evacuare. Cu toate acestea, acest fum poate apărea în spatele mașinii chiar dacă totul este în regulă.

White smoke from the exhaust

Fumul alb de la evacuare este un fenomen complet natural atunci când se încălzește un motor rece. Totuși, să presupunem că în spatele mașinii apare fum alb chiar dacă motorul este încălzit la temperatura de funcționare și este cald afară. În acest caz, lichidul de răcire ar putea pătrunde în compartimentul cilindrului.

Un alt simptom al chiulasei deteriorate sunt petele de ulei grase din lichidul de răcire, pe care le puteți detecta cu ușurință uitându-vă în rezervorul de expansiune al lichidului de răcire AVERTISMENT! Deschideți numai când este rece.

De asemenea, puteți detecta pătrunderea lichidului de răcire în spațiul cilindrului prin deșurubarea capacului prin care se toarnă uleiul de motor. Dacă există o emulsie (unsoare albă până la culoarea cappuccino) pe partea inferioară a capacului, înseamnă că lichidul de răcire a intrat în uleiul de motor.

Totuși, emulsia de pe partea inferioară a capacului poate să nu indice o problemă, deoarece poate apărea și dacă conduceți mașina doar pe distanțe scurte, mai ales pe vreme rece, când motorul nu are timp să se încălzească la temperatura de funcționare. .

Pe lângă aceste simptome ale unei chiulasei fisurate, este posibil să întâlniți și barbotare de lichid de răcire în radiatorul de încălzire sau în rezervorul de expansiune a lichidului de răcire.

Alte simptome de fisurare a chiulasei

În plus, este posibilă și detectarea unei chiulasei fisurate în alte moduri. Folosind un endoscop, o posibilitate este să căutați urme de lichid de răcire în spațiul cilindrului.

Bujiile de culoare neuniformă vă pot ajuta, de asemenea, deoarece se înfundă cu diverse impurități din cauza arderii proaste. De asemenea, este posibilă detectarea unei chiulasei fisurate prin măsurarea presiunilor de compresie a cilindrului.

Măsurarea presiunii de compresie a cilindrilor este o metodă prin care se determină informații precise despre starea motorului. Presiunea de compresie este presiunea maximă realizabilă la sfârșitul cursei de compresie a motorului când amestecul nu arde încă.

Mărimea presiunii de compresie depinde de raportul de compresie, de turația motorului, de gradul de umplere a cilindrilor și de etanșeitatea camerei de ardere.

Compression of the fuel mixture in the cylinder

Presiunea de compresie este măsurată folosind un manometru care se înșurubează în chiulasă în loc de bujie. Înainte de măsurarea presiunii de compresie, motorul este încălzit la temperatura de funcționare pentru a defini jocul dintre piston și cilindru.

Ulterior, motorul este accelerat cu ajutorul demarorului, în timp ce clapeta de accelerație este complet deschisă (pedala de accelerație apăsată complet). Presiunea de compresie este afișată pe acul contorului de compresie, care înregistrează cea mai mare presiune atinsă.

Ce ar trebui să fac dacă detectez deteriorarea chiulasei?

Cylinder head

În acest caz, funcționarea motorului este periculoasă. Lichidul de răcire care pătrunde în cilindri nu numai că spală pelicula de ulei de pe suprafața cilindrului, ci și diluează uleiul de motor, lipsindu-l de proprietățile sale. În timp, acest lucru poate duce la defecțiunea lubrifierii și la blocarea pistonului din cilindru.

Nu uitați de scurgerea lichidului de răcire, care poate provoca o creștere a temperaturii motorului. Dacă continuați să conduceți cu un motor de mașină atât de deteriorat, nu uitați să verificați regulat lichidul de răcire și uleiul de motor.

Cum se repară o chiulasă crăpată?

Dacă decideți să rezolvați problema cu o chiulasă crăpată, aveți doar două opțiuni: reparați-o sau înlocuiți-o. Repararea chiulasei este posibilă prin sudarea fisurii, dar acest lucru poate să nu fie întotdeauna posibil, deoarece depinde de locul în care se află fisura.

Cea mai bună modalitate de a elimina această problemă este înlocuirea chiulasei cu garnitura chiulasei. Vestea bună este că piesele remanufacturate sunt destul de accesibile pentru motoarele obișnuite, costând o fracțiune din costul unei chiulase nou-nouțe.

Oricum, repararea sau inlocuirea chiulasei nu este cea mai ieftina. Depinde foarte mult de tipul specific de motor și variază de la câteva sute la mii de euro.