Garnitură de cap suflată: Cum să preveniți deteriorarea motorului?

Cylinder head gasket
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

O garnitură de cap suflată este o problemă serioasă și este o teamă pentru mulți șoferi. Dar cum descoperi că garnitura de cap a ajuns la capăt și trebuie înlocuită cu una nouă? Vom clarifica acest lucru în acest articol.

În ciuda faptului că garnitura de cap ar trebui să reziste pe toată durata de viață a motorului, situația este puțin diferită. Stilul de conducere în diferite moduri de motor și ignorarea defecțiunilor anumitor componente afectează durata de viață a garniturii de cap.

Conţinut

O garnitură de cap suflată și efectul acesteia asupra motorului

În funcție de tipul de deteriorare, o garnitură de cap suflată poate afecta lubrifierea motorului, răcirea sau ambele. Cu toate acestea, toți acești factori afectează semnificativ durata de viață a motorului, așa că este recomandabil să rezolvi această problemă urgent și cât mai curând posibil, în ciuda faptului că înlocuirea garniturii de cap nu este cea mai ieftină chestiune.

Ignorarea acestei probleme ar fi mult mai costisitoare deoarece există riscul de deteriorare fatală și ireversibilă a motorului. Conductele de ulei de motor și lichid de răcire din blocul cilindrilor sunt situate foarte aproape una de alta.

Engine block

Aceste canale de ulei de motor și lichid de răcire duc în jurul camerelor de ardere de la blocul cilindrilor prin garnitură până la chiulasa.

Dacă există deteriorări în zona de etanșare, este posibil ca aceste canale să nu fie suficient separate, ceea ce face ca uleiul de motor să se amestece cu lichidul de răcire.

Cum se manifestă o garnitură de cap suflată?

O garnitură de cap suflată este raportată în mai multe moduri. Cel mai tipic semn al unei etanșări deteriorate sunt petele de ulei de motor din lichidul de răcire (seamănă cu ochii grasi din supă) sau emulsie (unsoare de culoare albă până la cappuccino) pe partea inferioară a capacului prin care este turnat uleiul de motor.

Motor oil

Printre alte simptome putem include însă și o creștere bruscă a consumului de ulei de motor sau lichid de răcire. Amestecarea uleiului de motor cu lichidul de răcire determină degradarea rapidă a uleiului, făcându-l să-și piardă proprietățile (își pierde capacitatea de lubrifiere).

Pelicula de ulei se pierde și pe suprafețele de contact, ceea ce duce la uzura excesivă a motorului, deteriorarea lagărelor arborelui cotit sau deteriorarea arborelui cu came și a altor componente ale motorului. Dacă uleiul de motor intră în circuitul de răcire, există riscul de a înfunda canalele prin care curge lichidul de răcire, ceea ce duce la prăjirea motorului.

În plus, există însă și riscul supraîncălzirii motorului din cauza unei pierderi de lichid de răcire sau, dimpotrivă, a blocării motorului din cauza uleiului de motor insuficient și, prin urmare, a lubrifierii insuficiente.

Cu toate acestea, o garnitură de cap suflată nu se poate manifesta doar prin amestecarea uleiului de motor cu lichidul de răcire. În anumite circumstanțe, aceste două fluide de funcționare se pot scurge din motor sau în camera de ardere. Dacă oricare dintre aceste fluide se scurge din motor, îl puteți recunoaște foarte ușor după scurgerea de umiditate sau ulei prin garnitură.

Cu toate acestea, dacă uleiul de motor pătrunde în spațiul cilindrului, va începe să iasă fum albastru din evacuare.

Blue smoke from the exhaust

Dacă lichidul de răcire intră în spațiul cilindrului, va începe să iasă fum alb din evacuare. Culoarea diferită a gazelor de eșapament poate deveni evidentă numai atunci când motorul este sub o sarcină mai mare dacă garnitura chiulasei este deteriorată.

În principiu, un motor sănătos practic nu consumă lichid de răcire.

Coolant

Cu toate acestea, de îndată ce lichidul de răcire începe să dispară și nu îl puteți detecta scurgerea din motor, furtunuri sau radiator, este timpul să verificați dacă lichidul a intrat în circuitul de ulei.

Cum se poate deteriora garnitura capului?

După cum am menționat, garnitura de cap ar trebui să reziste pe întreaga durată de viață a motorului. Cu toate acestea, realitatea este adesea diferită, iar garnitura de cap își încheie serviciul mult mai devreme decât ar trebui. Deteriorările apar cel mai adesea atunci când motorul este supus unei sarcini termice semnificative din cauza unei defecțiuni a unui termostat, ventilator sau pompă de apă.

Cu toate acestea, alte motive pot include conducerea cu un nivel scăzut de lichid de răcire, lichid antigel incorect sau încărcarea și pornirea motorului atunci când acesta nu a atins încă temperatura de funcționare corectă.

Garnitură de cap suflată și înlocuirea acesteia

Garnitura capului nu este o componentă care poate fi reparată sau recondiționată. Și chiar dacă ar fi, de ce ar face-o cineva? Garnitura de cap nu este scumpa, dar manopera este.

După dezasamblarea chiulasei, se recomandă înlocuirea uleiului și a lichidului de răcire pe lângă noua garnitură. Dacă uleiul de motor intră în sistemul de răcire sau, dimpotrivă, lichidul de răcire intră în sistemul de ulei. De asemenea, este necesară curățarea circuitului de răcire și lubrifiere al motorului.

Cylinder head

Când chiulasa este deja coborâtă, merită să verificați jocul supapelor, eventual să-l reglați și să înlocuiți garnitura chiulasei.

In functie de tipul de motor, inlocuirea garniturii de chiulasa dureaza cateva ore, iar costul total al acestei reparatii poate fi destul de mare, in functie de atelier de reparatii. Cu toate acestea, costurile vor crește dacă suprafețele de contact ale blocului cilindrilor și chiulasei sunt deformate. În acest caz, este necesar să șlefuiți ușor aceste suprafețe. În caz contrar, ar putea apărea diverse scurgeri și, astfel, întreaga înlocuire a garniturii de cap ar fi irosită.

Un expert ar trebui să efectueze înlocuirea garniturii chiulasei, deoarece dezasamblarea sau asamblarea incorectă a chiulasei ar putea face mai mult rău decât bine. Chiulasa trebuie îndepărtată în modul specificat de producător, în sensul că șuruburile trebuie slăbite și strânse în ordinea exactă. Producătorul stabilește ordinea de slăbire și strângere a șuruburilor și trebuie urmată.