Sistem de lubrifiere a motorului: Cum funcționează lubrifierea motorului?

Oil filter
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Sistemul de lubrifiere este o parte integrantă a oricărui motor cu ardere cu piston și este absolut necesar pentru lubrifierea motorului și, astfel, pentru funcționarea lină a motorului.

Fără lubrifierea motorului cu ulei, motorul nu ar putea funcționa, sau ar putea, dar doar pentru o perioadă scurtă de timp.

Conţinut

Sistemul de lubrifiere a motorului și funcția acestuia

Funcția principală a sistemului de lubrifiere al motorului este de a furniza părților individuale ale motorului suficient ulei de motor în timpul funcționării. În timp ce procedați astfel, trebuie asigurată și presiunea corectă a uleiului.

Lampa de avertizare a presiunii uleiului de pe tabloul de bord semnalează o scădere a presiunii uleiului de motor. În acest caz, există riscul de lubrifiere insuficientă a componentelor individuale ale motorului, ceea ce poate duce la blocarea motorului.

Overheated engine

Sistemul de ungere a motorului trebuie să asigure următoarele:

  • Lubrifiere - reducerea frecării între părțile mobile ale motorului, astfel încât să nu se blocheze
  • Răcire - îndepărtarea căldurii din locurile (componentele) care nu pot fi răcite cu ajutorul lichid de răcire
  • Etanșare - etanșarea suprafețelor de contact dintre piston și cilindru, astfel încât pătrunderea gazelor din camera de ardere în jurul pistonului să fie cât mai mică posibil
  • Curățare strong> - îndepărtarea uzurii metalice, a depunerilor și a reziduurilor după amestecul ars
  • Protecția pieselor metalice împotriva coroziunii
  • Reducerea zgomotului motorului - pelicula de ulei pe suprafețele de contact atenuează zgomotul și vibrațiile

Cele mai comune metode de lubrifiere a motorului:

  1. Ungere sub presiune
  2. Ungere cu carter uscat
  3. Ungere cu un amestec uleios

1. Ungere sub presiune

Lubrefierea sub presiune este utilizată la motoarele cu ardere cu piston în patru timpi. Pompa de ulei aspiră uleiul de motor din baia de ulei printr-o sită și îl împinge prin canalele de lubrifiere către părțile lubrifiate ale motorului.

În majoritatea cazurilor, totuși, în plus față de sită, pentru curățarea uleiului, se folosesc și alți agenți de curățare (filtre de ulei). Uleiul de motor se scurge înapoi în baia de ulei din locurile lubrifiate.

2. Ungerea cu carter uscat

Acest tip de lubrifiere este utilizat în principal în mașinile de teren și sport. În această metodă de lubrifiere, uleiul de motor care curge în baia de ulei este pompat în rezervorul de ulei de o pompă de aspirație.

Din acest rezervor de ulei, a doua pompă de ulei împinge uleiul de motor prin filtrul de ulei către părțile lubrifiate ale motorului. În acest fel, se asigură o lubrifiere fiabilă chiar și cu înclinări foarte mari ale vehiculului sau cu forțe centrifuge mari cauzate de virajele rapide.

3. Ungerea cu un amestec uleios

Acesta este cel mai simplu mod de a lubrifia motorul. În această metodă de lubrifiere, uleiul de lubrifiere este adăugat direct în combustibil. Producătorul motorului oferă raportul de amestecare a uleiului cu combustibilul, dar acesta variază de la 1:20 la 1:100.

Lubrifierea cu un amestec uleios este utilizată pentru motoarele în doi timpi ale motocicletelor, mașinilor de tuns iarba sau ferăstrăilor cu lanț sau mașinilor de lucru mici. Cu toate acestea, în motoarele de automobile în patru timpi de astăzi, cea mai răspândită metodă de lubrifiere a motorului este lubrifierea sub presiune.

Cum se deplasează uleiul de motor prin sistemul de lubrifiere?

Motor oil

La început, există ulei de motor în baia de ulei. Din baia de ulei, uleiul de motor este aspirat în curățătorul de ulei (filtru de ulei) prin coșul de aspirație folosind pompa de ulei. De la filtrul de ulei, uleiul merge apoi la arborele cotit, unde rulmenții principali ai arborelui cotit sunt lubrifiați folosind canale separate.

Uleiul ajunge la lagărele bielei de la rulmenții principali ai arborelui cotit. Cu toate acestea, uleiul de motor ajunge și la chiulasa, unde lubrifiază mecanismul supapei. Lagărele de biele sunt urmați de pistoane și cilindri, care sunt lubrifiați cu duze. Aceste duze pulverizează ulei pe pereții cilindrului.

La unele motoare, totuși, uleiul de motor răcește și pistoanele. Pentru aceasta sunt folosite duze speciale, care pulverizează ulei în capul pistonului. Pistoanele au găuri rotunde în jurul circumferinței lor și caneluri pentru segmente de piston (etanșare și ștergere).

Inelul ștergător împrăștie uleiul de motor pe pereții cilindrului, care apoi curge înapoi în baia de ulei de motor prin găurile rotunde ale pistonului.

Componentele sistemului de lubrifiere a motorului

  1. Baia de ulei
  2. Pompă de ulei
  3. Senzor presiune ulei motor
  4. Senzor nivel ulei motor
  5. Supapă de reducere
  6. Filtru de curățare a uleiului
  7. Supapă de golire
  8. Supape de reținere

1. Baia de ulei

Baia de ulei conține o sursă de ulei de motor pentru motor, dar închide și carterul de jos. O garnitură între carter și baia de ulei previne scurgerea uleiului prin îmbinarea acestor două părți.

Pentru a asigura o aspirație fiabilă a uleiului folosind pompa de ulei, baia de ulei este echipată cu pereți despărțitori care împiedică scurgerea uleiului din punctul de aspirație al pompei.

Suprafața baii de ulei servește nu numai ca acoperire pentru carter, ci și ca suprafață de răcire. Din acest motiv, baile de ulei ale unor motoare sunt echipate cu aripioare de răcire care ajută la răcirea uleiului de motor.

2. Pompa de ulei

Oil pump

Pompa de ulei transportă uleiul de motor către punctele de ungere, asigurând o presiune suficientă. Pompa de ulei este, prin urmare, o parte esențială a oricărui sistem de lubrifiere sub presiune.

3. Senzor presiune ulei motor

Acest senzor este utilizat pentru a verifica presiunea uleiului de motor. Senzorul de presiune este situat în linia de presiune a sistemului de lubrifiere în spatele pompei de ulei. Dacă presiunea uleiului este suficientă, acesta împinge uleiul de motor pe diafragma contactului de comutare, care este conectată la cadrul vehiculului.

În acest caz, conexiunea la cadrul vehiculului va fi întreruptă, ceea ce va face ca lampa de avertizare a presiunii uleiului să se stingă. Dacă presiunea este insuficientă, lampa de avertizare a presiunii uleiului se va aprinde și, la unele mașini, motorul va intra în modul de urgență.

4. Senzor de nivel ulei motor

Este folosit pentru a verifica nivelul uleiului de motor. Dacă uleiul de motor este scăzut, acest senzor trimite un semnal către unitatea de comandă a motorului, care aprinde indicatorul de nivel al uleiului de motor.

5. Supapa reductoare

Este situat după pompa de ulei și împiedică creșterea presiunii uleiului. Presiunea excesiv de mare a uleiului este nedorită, deoarece pune în pericol garniturile, conductele de ulei, furtunurile, agenții de curățare a uleiului etc.

6. Curatator de ulei

Un agent de curățare a uleiului este un filtru de ulei conceput pentru a îndepărta impuritățile din uleiul de motor. La motoarele auto, acest filtru este situat în partea inferioară sau mijlocie a motorului.

Filtrul de ulei este utilizat pentru a preveni degradarea prematură a uleiului de motor cauzată de impuritățile solide găsite în ulei, cum ar fi abraziunea metalelor, funinginea, praful și așa mai departe.

Filtrarea acestor impurități prelungește durata de viață a uleiului de motor și, astfel, intervalul de înlocuire a acestuia.

7. Supapă de golire

Cel mai adesea este localizat în corpul filtrului de ulei. In cazul infundarii filtrului de ulei, supapa de refulare asigura alimentarea motorului cu ulei de motor necuratat.

Astfel, motorul este lubrifiat cu ulei necurățat, care este cu siguranță un caz mai bun decât cel în care nu ar fi lubrifiat.

8. Supape de reținere

Acestea sunt situate în liniile de admisie și de evacuare ale sistemului de lubrifiere. Când motorul este oprit, aceste supape împiedică curgerea uleiului înapoi în baia de ulei. După pornirea motorului, datorită acestor supape, lubrifierea completă se realizează într-un timp mult mai scurt.

Sistem de lubrifiere și ulei de motor

Uleiul de motor este expus la stres termic, chimic și mecanic ridicat în motor. Gazele arse și aerul pătrund în spațiul carterului dintre piston și cilindru, accelerând degradarea uleiului de motor.

Engine oil change

La degradarea uleiului contribuie și impurități precum praful de drum, asfaltul, uzura părților metalice ale motorului, apa sau lichidul de răcire penetrant. Cu toate acestea, contaminarea mecanică a uleiului cu praf și abraziune metalică este relativ ușor de îndepărtat folosind un agent de curățare a uleiului (filtru de ulei). Rețineți că degradarea uleiului din cauza influențelor chimice nu poate fi prevenită.

Producătorul motorului prescrie intervale de schimbare a uleiului și specificațiile corecte ale uleiului de motor în funcție de numărul de kilometri parcurși sau de intervalul de timp. Indiferent de intervalul de înlocuire, ar trebui să verificați regulat nivelul uleiului de motor.

Fiecare motor are un consum normal de ulei de motor, chiar dacă totul este în regulă și nu există nicio defecțiune sau uzură a vreunei piese, ceea ce ar putea duce la un consum excesiv de ulei de motor.

Producătorul motorului specifică consumul de ulei de motor. Acest consum normal de ulei de motor apare atunci când uleiul intră în camera de ardere.

Ce nu ar trebui să uiți

Oil and fuel filter
  • utilizați uleiul de motor prescris sau aprobat de producătorul motorului
  • verificați regulat nivelul uleiului de motor
  • schimbați regulat uleiul de motor, cel târziu, conform intervalului stabilit de producător
  • schimbați motorul ulei numai când motorul este cald
  • la schimbarea uleiului de motor, trebuie schimbat și uleiul, iar filtrul de ulei

Demonstrație video care arată cum funcționează sistemul de lubrifiere într-o mașină: