Motorină în fugă: Ce să faci când nu poți opri motorul?

A smoking car
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Funcționarea motorină sau motor diesel este o defecțiune care împiedică oprirea motorului diesel și duce la autodistrugerea acestuia. O astfel de situație poate speria mulți oameni pentru că motorul răcnește și produce un fum enorm.

Acest articol va face lumină asupra motorinei care fuge, ce cauzează această problemă și ce trebuie făcut într-o astfel de situație pentru a evita distrugerea motorului.

Conţinut

Introducere

Ce este fuga motorului diesel? Mai simplu spus, este o defecțiune în timpul căreia motorul începe să consume uleiul de motor în mod necontrolat. Dacă apare o astfel de defecțiune, de obicei se termină cu distrugerea motorului din cauza lipsei de lubrifiere.

Mulți oameni nu știu ce să facă atunci când apare o astfel de situație. Au tendința să se sperie și să fugă din mașină pentru că cred că mașina lor va exploda, ca într-un film de la Hollywood.

Cum se manifestă o defecțiune a motorinei în fugă?

Pe scurt, este o situație în care apăsarea pedalei de accelerație nu va duce la turații mai mici. Totuși, nu se termină aici. Pe lângă faptul că este imposibil să scazi turația, motorul accelerează treptat din ce în ce mai mult, chiar dacă tragi și pui mașina în neutru.

Primul lucru care vine probabil în minte fiecărui șofer este să scoată cheia din contact. După scoaterea cheii din contact, apare o surpriză neplăcută - motorul continuă să funcționeze și accelerează constant.

Turația motorului crește astfel până când motorul în sine este distrus sau blocat. După cum sugerează și denumirea acestei probleme, motorina care se găsește în fugă se referă exclusiv la motoarele diesel.

De ce poate apărea motorină eliberată doar cu un motor diesel?

Cea mai semnificativă diferență dintre un motor diesel și un motor pe benzină este că, la un motor pe benzină, amestecul este aprins cu ajutorul unei bujii și necesită astfel o alimentare constantă cu energie electrică. În plus, motorul pe benzină este echipat cu o supapă de accelerație care reglează alimentarea cu aer a camerei de ardere.

Cu toate acestea, cu un motor diesel, de obicei puteți controla performanța doar prin reglarea combustibilului. Motoarele diesel moderne pot fi echipate și cu o supapă de accelerație, care servește în principal pentru a opri motorul mai ușor. Mașinile mai vechi de pe drumurile noastre nu sunt echipate cu acesta.

Un motor diesel poate funcționa chiar și atunci când aspiră cantități mari de aer și injectează doar o cantitate minimă de combustibil în camera de ardere. De aceea, o supapă de accelerație nu este necesară pentru un motor diesel. Motorul aspiră astfel maximum de aer posibil și își reglează performanța doar prin cantitatea de combustibil injectat.

Aprinderea amestecului are loc în motorul diesel după cum urmează:

3D model of a working V8 engine. Pistons and other mechanical parts are in motion.

Aerul este aspirat în camera de ardere, în care combustibilul este injectat până chiar înainte de sfârșitul fazei de compresie. Amestecul este aprins folosind presiune și temperatură înaltă în cilindru. Prin urmare, un motor diesel, spre deosebire de un motor pe benzină, are nevoie doar de o alimentare constantă cu combustibil și aer pentru a funcționa.

Cauza defecțiunii motorinei

Ulei de motor în cilindri. După cum sa spus, un motor diesel are nevoie doar de combustibil și aer constant pentru a funcționa. În acest caz, uleiul de motor din cilindri devine combustibil. Motorul este alimentat cu ulei până la epuizarea completă, ceea ce provoacă distrugeri mecanice din cauza turațiilor mari. În caz contrar, motorul se poate bloca din cauza lubrifierii insuficiente atunci când uleiul este epuizat.

După scoaterea cheii din contact, șoferul întrerupe alimentarea cu energie electrică și, astfel, alimentarea cu combustibil. Cu toate acestea, acest lucru nu are niciun efect, deoarece doar oprirea alimentării cu energie electrică și combustibil este insuficientă. Există încă suficient aer și combustibil sub formă de ulei de motor.

În plus, pompa de ulei este antrenată de un arbore cotit și astfel împinge din ce în ce mai mult ulei în conducta de admisie sau în cilindri cu creșterea RPM. Faptul că uleiul de motor pătrunde în cilindri este cauza defecțiunii numită motorină fugă.

Cum intră uleiul de motor în cilindri?

Turbocharger

Pot exista mai multe motive. Uleiul de motor poate pătrunde în cilindri cu un turbocompresor deteriorat. După cum știm cu toții, părțile rotative ale turbocompresorului sunt lubrifiate cu ulei de motor. În caz de deteriorare a etanșării, turbocompresorul îl va antrena împreună cu aer direct în cilindri.

Acest lucru va crește viteza motorului și, astfel, viteza turbocompresorului în sine, care împinge constant mai mult aer și ulei de motor în cilindri până când motorul este distrus mecanic sau se blochează.

Scurgerile de ulei în galeria de admisie prin turbocompresor pot fi inițial neglijabile. Deși, după depășirea unei limite specifice, cantitatea de ulei eliberată în galeria de admisie este suficient de mare pentru a provoca defecțiunea motorină.

Piston rings

Cu toate acestea, uleiul nu trebuie să intre în cilindri doar prin turbocompresor. O altă cauză a pătrunderii uleiului în cilindri poate fi segmentele de piston uzate.

Segurile de piston uzate provoacă o scurgere în camera de ardere, ceea ce înseamnă că amestecul poate pătrunde în carter, iar de acolo este forțat să iasă prin ventilația carterului, împreună cu uleiul de motor, în galeria de admisie.

Din conducta de admisie, acest amestec de aer și ulei se deplasează înapoi către cilindri, ceea ce va face ca rezultatul să fie același ca în cazul precedent.

Ce trebuie să faceți în cazul unei defecțiuni a motorului?

Chiar dacă această defecțiune nu te sperie, a te îndepărta de mașină este cea mai sigură soluție. Aveți două opțiuni dacă nu doriți să faceți doar asta și să așteptați distrugerea motorului. Țineți minte că acest lucru este pe propriul risc.

  • Opriţi alimentarea cu aer.
  • Opriţi motorul mecanic.

Dacă mașina ta are o transmisie manuală, este o sarcină destul de ușoară. Opriți motorul cuplând treapta a cincea sau a șasea, apăsând pedala de frână și apăsând ambreiajul.

Cu toate acestea, cu o transmisie automată, situația este puțin diferită și aveți o singură opțiune: opriți motorul de la alimentarea cu aer. Pentru a opri alimentarea cu aer a motorului, puteți utiliza, de exemplu, un stingător de incendiu, al cărui conținut îl pulverizați în conducta de admisie și astfel împiedicați aprinderea combustibilului din cilindri.

Cu toate acestea, dacă nu aveți un stingător de incendiu, o cârpă sau o bucată de îmbrăcăminte pentru a bloca conducta de aspirație vă va ajuta și ea. Rețineți că turbo va fi distrus în acest fel. Acest lucru este de așteptat și acceptabil, având în vedere că oricum ar trebui să înlocuiți turbocompresorul. Una peste alta, ai salvat motorul de la distrugere.

Cum să preveniți defecțiunea motorină?

Puteți preveni o defecțiune a motorului în fugă doar dacă aveți suficientă grijă de motorul mașinii dumneavoastră. Nimic mai mult, nimic mai puțin. Nu ignora lucruri ciudate, cum ar fi zornăitul sau ciocănitul motorului, luminile de avertizare aprinse și alte probleme; rezolva-le cat mai repede. Mașina ta diesel nu se va transforma într-un zombi de neoprit autodistructiv.