Sistemul de răcire a motorului: cum funcționează și tipurile acestuia

Water-cooled engine
Publicat la
Tradus din original (sursă: autoride.co)

Sarcina sistemului de răcire a motorului este de a elimina excesul de căldură generat în timpul procesului de ardere și de a o transfera în părțile individuale ale motorului și în uleiul de motor.

Răcirea motorului este, prin urmare, un aspect critic al menținerii performanței optime a motorului și al prelungirii duratei de viață a acestuia. Protejează motorul și componentele de supraîncălzire și asigură o temperatură stabilă de funcționare a motorului.

Conţinut

Cum funcționează un sistem de răcire a motorului

  1. Motorul transferă căldură lichidului de răcire, care o absoarbe și o transportă.
  2. Pompa de apă face să circule lichidul de răcire în tot sistemul de răcire.
  3. Termostatul reglează debitul de lichid de răcire între motor și radiator, asigurându-se că motorul atinge și își menține temperatura optimă de funcționare.
  4. Radiatorul disipează căldura absorbită de lichidul de răcire, lăsându-i să se răcească înainte de a reveni la motor.
  5. Ventilatoarele de răcire măresc debitul de aer prin radiator, mai ales când vehiculul este staționat sau se mișcă încet, ajutând la menținerea temperaturii optime a motorului.

Tipuri de sisteme de răcire a motorului

Două tipuri principale de sisteme de răcire a motorului cu ardere internă sunt răcite cu aer și răcite cu lichid.

1. Sisteme de răcire cu aer

Motoarele răcite cu aer se bazează pe fluxul de aer peste suprafețele motorului pentru a disipa căldura. Acest lucru este facilitat prin utilizarea aripioarelor de răcire care măresc suprafața componentelor motorului și promovează transferul de căldură.

Avantajele sistemelor de răcire cu aer

  1. Simplitate: sistemele răcite cu aer sunt mai puțin complexe decât sistemele răcite cu lichid, cu mai puține piese de întreținut și înlocuit.
  2. Ușoare: fără a fi nevoie de un radiator, lichid de răcire sau alte componente de răcire cu lichid, motoarele răcite cu aer sunt de obicei mai ușoare decât omologii lor răcite cu lichid.

Dezavantaje sistemele de răcire cu aer

  1. Ineficiență: sistemele răcite cu aer sunt în general mai puțin eficiente la răcire, deoarece se bazează pe temperatura aerului ambiant și pe fluxul de aer pentru disiparea căldurii.
  2. Zgomot: aripioarele de răcire utilizate la motoarele răcite cu aer pot genera zgomot suplimentar în timpul funcționării.

2. Sisteme răcite cu lichid

Coolant

Motoarele răcite cu lichid folosesc un fluid, de obicei un amestec de apă și antigel, pentru a absorbi și a transfera căldura departe de componentele motorului.

Lichidul de răcire circulă prin canalele din blocul motor și chiulasa înainte de a trece printr-un radiator, unde eliberează căldură în aerul din jur.

Avantajele sistemelor de răcire cu lichid

  1. Eficiență: sistemele răcite cu lichid oferă un transfer de căldură mai eficient decât sistemele răcite cu aer, permițând un control mai bun al temperaturii și al performanței motorului.
  2. Consecvență: Utilizarea unui lichid de răcire asigură o distribuție uniformă a temperaturii în motor, reducând riscul de apariție a punctelor fierbinți și a potențialelor daune.

Dezavantajele sistemelor de răcire cu lichid

  1. Complexitate: sistemele răcite cu lichid au mai multe componente, cum ar fi un radiator, o pompă de apă și un furtun de lichid de răcire, ceea ce le face mai complexe și mai predispuse la defecțiuni.
  2. Greutate: componentele suplimentare și lichidul de răcire adaugă greutate motorului și vehiculului.

Componentele principale ale unui sistem de răcire a motorului

Principalele componente ale unui sistem de răcire a motorului includ:

  1. Radiator
  2. Pompă de apă
  3. Termostat
  4. Lichid de răcire
  5. Ventilatoare de răcire
  6. Furtunuri și țevi

1. Radiator

Radiatorul este responsabil pentru răcirea lichidului de răcire a motorului prin disiparea căldurii pe măsură ce acesta trece printr-o serie de tuburi și aripioare. De obicei, este situat în partea din față a vehiculului pentru a maximiza fluxul de aer.

2. Pompa de apa

Pompa de apă este un dispozitiv mecanic care circulă lichidul de răcire în motor și în sistemul de răcire. Motorul îl antrenează printr-o curea sau un lanț.

3. Termostat{{REF_LINK}}

Termostatul este o supapă sensibilă la temperatură care controlează fluxul de lichid de răcire între motor și radiator. Acesta asigură că motorul se încălzește rapid și menține o temperatură constantă de funcționare.

4. Lichidul de răcire

Lichidul de răcire este un amestec de apă și antigel care absoarbe căldura din motor și o transferă la radiator. Componenta antigel previne înghețarea lichidului de răcire la temperaturi scăzute și crește punctul de fierbere pentru a preveni supraîncălzirea.

5. Ventilatoare de răcire

Ventilatoarele de răcire ajută la creșterea fluxului de aer prin radiator, mai ales atunci când vehiculul este staționat sau se mișcă încet. Ventilatoarele pot fi actionate mecanic sau electrice, acestea din urma fiind controlate de senzorul de temperatura al motorului.

6. Furtunuri și țevi

Furtunurile și conductele sunt responsabile pentru transportul lichidului de răcire între motor, radiator și alte componente ale sistemului de răcire. Acestea trebuie să fie fabricate din materiale durabile pentru a rezista la temperaturi și presiuni ridicate.

Întreținerea sistemului de răcire și cele mai bune practici

Întreținerea corespunzătoare a sistemului de răcire al motorului asigură performanțe optime și previne reparațiile costisitoare. Iată câteva dintre cele mai bune practici de urmat:

  1. Verificați și completați în mod regulat lichidul de răcire: inspectați nivelul lichidului de răcire din rezervor la intervale regulate și completați-l după cum este necesar.
  2. Clătiți și înlocuiți periodic lichidul de răcire: lichidul de răcire se poate contamina în timp și își poate pierde eficacitatea. Urmați recomandările producătorului pentru spălarea și înlocuirea lichidului de răcire.
  3. Inspectați componentele sistemului de răcire: examinați regulat pompa de apă, termostatul, radiatorul, ventilatorul de răcire și furtunurile pentru semne de uzură, deteriorare sau scurgeri. Înlocuiți sau reparați componentele după cum este necesar.
  4. Curățați radiatorul: Asigurați-vă că aripioarele radiatorului sunt curate și fără reziduuri, care pot împiedica fluxul de aer și pot reduce eficiența răcirii.
  5. Monitorizați temperatura motorului: urmăriți indicatorul de temperatură a motorului sau lampa de avertizare în timpul conducerii. Dacă motorul începe să se supraîncălzească, rezolvați imediat problema pentru a preveni deteriorarea.
  6. Folosiți amestecul corect de lichid de răcire: utilizați întotdeauna amestecul adecvat de lichid de răcire recomandat de producător. Utilizarea unui tip greșit poate duce la scăderea eficienței de răcire sau la deteriorarea sistemului.

Concluzie

Credem că după acest articol, veți ști cât de importantă este răcirea pentru motor și componentele acestuia. Indiferent dacă utilizați un sistem răcit cu aer sau cu lichid, răcirea eficientă a motorului este vitală pentru longevitatea și performanța oricărui motor cu ardere internă.